Belangrijke informatie Covid-19 AFAS Live klik hier

Willem Venema van Double Vee Concerts over 20 jaar in HMH / AFAS Live

Terug naar overzicht

Willem Venema van Double Vee Concerts over 20 jaar in HMH / AFAS Live

20 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live! Zeker na een jaar waarin sectorbreed een groot rood kruis door de volledige programmering moest, kunnen en mogen we dit niet stilletjes aan ons voorbij laten gaan. Voor deze serie duiken we met verschillende coryfeeën de archieven in om terug te blikken op twee decennia HMH/AFAS Live.

Als achtste in de reeks gaan we in gesprek met Willem Venema, één van de bekendste concertpromotors van Nederland.
‘”Willem, we gaan een mannelijke stripper show doen.” Ik dacht dat hij helemaal gek was geworden!’


Willem Venema is een gevierd man achter vele boekingen. Voordat Double Vee Concerts het levenslicht zag, het boekingskantoor dat hij tot op de dag van vandaag bestiert, was hij een lange periode medevennoot van MOJO.
Voor de komst van de HMH liepen boekers steeds vaker tegen de grenzen van het beperkte aantal locaties in Amsterdam aan. De bekende opties als Paradiso, Melkweg, Carré en Het Concertgebouw hadden, logischerwijs, een groot deel van de agenda al gevuld met een eigen programmering. Hierdoor werd het steeds moeilijker om showdata te vinden voor tourende artiesten die vast zaten aan een bepaalde korte periode. Nadat de agenda’s voor de zoveelste keer conflicteerden was de kogel door de kerk: afhankelijk blijven van de toenmalig beschikbare locaties kon niet meer, er moest een eigen locatie komen. Willem noemt zichzelf geen geboren ondernemer en houdt niet van grote financiële risico’s, maar hij begreep absoluut de noodzaak van een eigen venue in de hoofdstad. Zo begonnen de plannen serieus te worden en voilà: Enter Heineken Music Hall.


John Mayer op 23 en 24 oktober 2013 en Tori Amos op 17 september 2009 in HMH

Voor Willem zijn memorabele shows vooral van de bands en artiesten die muziek maken waar hij zelf van houdt. De avonden met Tori Amos, Jack Johnson en John Mayer staan hoog op zijn lijst. De keer dat John Mayer van een show in de Ziggo Dome naar de Heineken Music Hall werd verplaatst staat in zijn geheugen gegrift. 'John Mayer stond al lang en breed op het podium toen hij erachter kwam dat de geplande show helemaal niet zou werken in de meer intieme HMH. Hij stopte stante pede en liep zo het podium af om backstage eens te gaan bedenken wat hij dan moest gaan doen. Op dat soort momenten blijkt pas hoe belangrijk het is om een goede relatie met de artiest en het management te hebben. Er moest ontzettend snel geschakeld worden om de avond te redden. Uiteindelijk was dit zijn beste show ooit in Nederland. Dat blijft je wel bij, ja.'


Venema is van de oude stempel. Een boeker uit de tijd dat een artiest of band in de kleine zaal van bijvoorbeeld Paradiso begon en met bloed, zweet en tranen kon uitgroeien tot een serieus te nemen act. Het feit dat artiesten tegenwoordig dankzij social media binnen no time een zaal van 6.000 man kunnen uitverkopen is hem een raadsel. ‘Het is heel bijzonder, maar ik heb er niks mee’. Zijn hart ligt meer bij de magie van een legendarische show en een onvergetelijke avond dan bij de zakelijke en financiële kanten van de in rap tempo veranderende muziekindustrie. Het Grote Concert Des Levens van Johnny Hoes bijvoorbeeld. Een show die wellicht niet veel mensen zich zullen herinneren, maar een avond die Willem nooit vergeten zal. Het is die romantische en ideologische inborst die uiteindelijk zorgt voor scheurtjes in de samenwerking tussen Willem en de rest van de mensen van MOJO, die in Venema’s eigen woorden toch een stuk flexibeler en pragmatischer waren.
‘Ik kan me nog goed herinneren dat Leon Ramakers zei “Willem, we gaan een mannelijke stripper show doen.” Ik dacht dat hij helemaal gek was geworden! Dat waren The Chippendales. De shows waren in no time dubbel en dwars uitverkocht. Ik begreep daar helemaal niets van’.

Even terug in de geschiedenis: ‘Double You’ was het bedrijf waaronder Venema in de jaren zeventig zijn eerste concerten in organiseerde. Double You staat dan ook voor de W van Willem. In 1988 werd hij met dit boekingskantoor medevennoot bij Mojo Concerts B.V. Uiteindelijk gaan MOJO en Willem ieder hun eigen weg en richt hij The Alternative op. The Alternative werd vervolgens gekocht door The Entertainment Group. ‘Daarna ging ik weer verder onder de naam Double Vee Concerts (Venema & Van Lanen zijn de oprichters) en zo heet het nu nog steeds’ vertelt Willem.

Het logo met de drie vingers die samen Double Vee vormen


Volgens Willem blijft AFAS Live een prettige zaal waar bijna geen locatie in Nederland zich mee kan meten. ‘De aanpassingen en verbouwingen houden het gebouw zeer up to date en maken een hoop mogelijk. Ik kan maar nauwelijks iets bedenken waarover ik te klagen zou hebben’. Namens Double Vee Concerts openen we in 2022 de deuren voor The Lumineers (20 februari) en EELS (8 april) en we kunnen niet wachten. We gaan duimen dat de maatregelen het toelaten.

Meer

20 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live! Zeker na een jaar waarin sectorbreed een groot rood kruis door de volledige programmering moest, kunnen en mogen we dit niet stilletjes aan ons voorbij laten gaan. Voor deze serie duiken we met verschillende coryfeeën de archieven in om terug te blikken op twee decennia HMH/AFAS Live.

Als achtste in de reeks gaan we in gesprek met Willem Venema, één van de bekendste concertpromotors van Nederland.
‘”Willem, we gaan een mannelijke stripper show doen.” Ik dacht dat hij helemaal gek was geworden!’


Willem Venema is een gevierd man achter vele boekingen. Voordat Double Vee Concerts het levenslicht zag, het boekingskantoor dat hij tot op de dag van vandaag bestiert, was hij een lange periode medevennoot van MOJO.
Voor de komst van de HMH liepen boekers steeds vaker tegen de grenzen van het beperkte aantal locaties in Amsterdam aan. De bekende opties als Paradiso, Melkweg, Carré en Het Concertgebouw hadden, logischerwijs, een groot deel van de agenda al gevuld met een eigen programmering. Hierdoor werd het steeds moeilijker om showdata te vinden voor tourende artiesten die vast zaten aan een bepaalde korte periode. Nadat de agenda’s voor de zoveelste keer conflicteerden was de kogel door de kerk: afhankelijk blijven van de toenmalig beschikbare locaties kon niet meer, er moest een eigen locatie komen. Willem noemt zichzelf geen geboren ondernemer en houdt niet van grote financiële risico’s, maar hij begreep absoluut de noodzaak van een eigen venue in de hoofdstad. Zo begonnen de plannen serieus te worden en voilà: Enter Heineken Music Hall.


John Mayer op 23 en 24 oktober 2013 en Tori Amos op 17 september 2009 in HMH

Voor Willem zijn memorabele shows vooral van de bands en artiesten die muziek maken waar hij zelf van houdt. De avonden met Tori Amos, Jack Johnson en John Mayer staan hoog op zijn lijst. De keer dat John Mayer van een show in de Ziggo Dome naar de Heineken Music Hall werd verplaatst staat in zijn geheugen gegrift. 'John Mayer stond al lang en breed op het podium toen hij erachter kwam dat de geplande show helemaal niet zou werken in de meer intieme HMH. Hij stopte stante pede en liep zo het podium af om backstage eens te gaan bedenken wat hij dan moest gaan doen. Op dat soort momenten blijkt pas hoe belangrijk het is om een goede relatie met de artiest en het management te hebben. Er moest ontzettend snel geschakeld worden om de avond te redden. Uiteindelijk was dit zijn beste show ooit in Nederland. Dat blijft je wel bij, ja.'


Venema is van de oude stempel. Een boeker uit de tijd dat een artiest of band in de kleine zaal van bijvoorbeeld Paradiso begon en met bloed, zweet en tranen kon uitgroeien tot een serieus te nemen act. Het feit dat artiesten tegenwoordig dankzij social media binnen no time een zaal van 6.000 man kunnen uitverkopen is hem een raadsel. ‘Het is heel bijzonder, maar ik heb er niks mee’. Zijn hart ligt meer bij de magie van een legendarische show en een onvergetelijke avond dan bij de zakelijke en financiële kanten van de in rap tempo veranderende muziekindustrie. Het Grote Concert Des Levens van Johnny Hoes bijvoorbeeld. Een show die wellicht niet veel mensen zich zullen herinneren, maar een avond die Willem nooit vergeten zal. Het is die romantische en ideologische inborst die uiteindelijk zorgt voor scheurtjes in de samenwerking tussen Willem en de rest van de mensen van MOJO, die in Venema’s eigen woorden toch een stuk flexibeler en pragmatischer waren.
‘Ik kan me nog goed herinneren dat Leon Ramakers zei “Willem, we gaan een mannelijke stripper show doen.” Ik dacht dat hij helemaal gek was geworden! Dat waren The Chippendales. De shows waren in no time dubbel en dwars uitverkocht. Ik begreep daar helemaal niets van’.

Even terug in de geschiedenis: ‘Double You’ was het bedrijf waaronder Venema in de jaren zeventig zijn eerste concerten in organiseerde. Double You staat dan ook voor de W van Willem. In 1988 werd hij met dit boekingskantoor medevennoot bij Mojo Concerts B.V. Uiteindelijk gaan MOJO en Willem ieder hun eigen weg en richt hij The Alternative op. The Alternative werd vervolgens gekocht door The Entertainment Group. ‘Daarna ging ik weer verder onder de naam Double Vee Concerts (Venema & Van Lanen zijn de oprichters) en zo heet het nu nog steeds’ vertelt Willem.

Het logo met de drie vingers die samen Double Vee vormen


Volgens Willem blijft AFAS Live een prettige zaal waar bijna geen locatie in Nederland zich mee kan meten. ‘De aanpassingen en verbouwingen houden het gebouw zeer up to date en maken een hoop mogelijk. Ik kan maar nauwelijks iets bedenken waarover ik te klagen zou hebben’. Namens Double Vee Concerts openen we in 2022 de deuren voor The Lumineers (20 februari) en EELS (8 april) en we kunnen niet wachten. We gaan duimen dat de maatregelen het toelaten.

Willem Venema van Double Vee Concerts over 20 jaar in HMH / AFAS Live