Belangrijke informatie Covid-19 AFAS Live klik hier

Het AFAS Live DIY Spel!

Terug naar overzicht

AFAS Live Music Edition - Spel

Wil je de feestdagen nog leuker maken? Het originele ‘AFAS Live music edition’ spel is de ideale uitbreiding voor het spelletjes assortiment! Het spel kan dienen als uitbreiding op het bekende spel 30 Seconds, maar het kan ook als los spel worden gespeeld. Onderstaand tref je de twee manieren om het spel te spelen. Heel veel plezier!

DIY - Do It Yourself

Wat heb je nodig?
- Een printer
- Een schaar of snijmachine

Download hieronder het .pdf bestand met daarin 20 pagina's. Print deze dubbelzijdig uit op A4 papier. Knip de kaartjes vervolgens uit zodat je 100 kaartjes hebt en klaar-is-Kees. 


SPELREGELS

Uitbreidingseditie op 30 Seconds

- Voorbereiding
De bestaande regels en verloop van het huidige spel zijn van toepassing. De set van de ‘AFAS Live music edition’ kaartjes kunnen worden gemengd met de bestaande kaartjes, of in het losse doosje als uitbreiding en variatie dienen.

- Spel verloop
De kaartjes van de ‘AFAS Live music edition’ kan je de blauwe vakken laten corresponderen en de gele vakken vervangen voor de paarse kant van de kaartjes.


AFAS Live music edition spel zonder gebruik van andere (bord)spellen

- Voorbereiding
Om te beginnen verzamel je minimaal 4 spelers, pen, papier, timer en het ‘AFAS Live music edition’ spel. Daarna worden de spelers opgedeeld in twee groepen. In elk team wordt één persoon van de deelnemers een beschrijver en de andere worden de benoemers. Deze rol zal tijdens het spel nog gewisseld worden (elke beurt). 

- Spel verloop 
Het doel van het spel is om binnen de afgesproken tijd, bijvoorbeeld 30 seconden, de 5 begrippen te raden die een teamgenoot aan je probeert te beschrijven. Wanneer je een begrip goed hebt geraden krijg je er één punt bij. Het team dat als eerste de 35 punten bereikt is het winnende team van het spel.

Het beginnende team start met de blauwe zijde van de kaartjes. Dit wordt gedaan door de beschrijver van je team. Per beurt wisselt de kleur van de kaartjes die je moet gebruiken.

De beschrijver mag de kaart pas zien als de timer is gezet op de afgesproken tijd. Op de kaart die de beschrijver te zien krijgt staan 5 begrippen, deze 5 begrippen moet hij binnen de tijd proberen te omschrijven. De beschrijver mag wel zelf kiezen in welke volgorde hij deze zal beschrijven. De beschrijver moet de omschrijving zo snel mogelijk doen want in dezelfde tijd moet er ook geraden worden. Het beschrijven en raden stopt dus wanneer de timer afgaat. Het aantal juiste begrippen die geraden zijn worden opgeteld. 

Wanneer groep 1 zijn beurt voorbij is, doet groep 2 hetzelfde tot één groep de finish gehaald heeft. De rol beschrijver wordt wel telkens doorgegeven aan een andere lid van de groep bij de volgende beurt.

- De regels

Het is misschien ook een goed idee om onderling af te spreken wat jullie goed en niet goed zullen keuren. Wanneer je de regels overtreedt, stopt je beurt (en dus de beurt van het team) meteen.
Je mag nooit een woord op een kaart gewoon aanwijzen
Je mag niet naar letters verwijzen
Je mag ook geen woord beschrijven waarnaar het klinkt of waarop het rijmt
Je mag geen namen of woorden die op de kaartjes staan gebruiken
Je mag ook geen afgeleide namen gebruiken

Succes!

Het AFAS Live DIY Spel!

AFAS Live Music Edition - Spel

Wil je de feestdagen nog leuker maken? Het originele ‘AFAS Live music edition’ spel is de ideale uitbreiding voor het spelletjes assortiment! Het spel kan dienen als uitbreiding op het bekende spel 30 Seconds, maar het kan ook als los spel worden gespeeld. Onderstaand tref je de twee manieren om het spel te spelen. Heel veel plezier!

DIY - Do It Yourself

Wat heb je nodig?
- Een printer
- Een schaar of snijmachine

Download hieronder het .pdf bestand met daarin 20 pagina's. Print deze dubbelzijdig uit op A4 papier. Knip de kaartjes vervolgens uit zodat je 100 kaartjes hebt en klaar-is-Kees. 


SPELREGELS

Uitbreidingseditie op 30 Seconds

- Voorbereiding
De bestaande regels en verloop van het huidige spel zijn van toepassing. De set van de ‘AFAS Live music edition’ kaartjes kunnen worden gemengd met de bestaande kaartjes, of in het losse doosje als uitbreiding en variatie dienen.

- Spel verloop
De kaartjes van de ‘AFAS Live music edition’ kan je de blauwe vakken laten corresponderen en de gele vakken vervangen voor de paarse kant van de kaartjes.


AFAS Live music edition spel zonder gebruik van andere (bord)spellen

- Voorbereiding
Om te beginnen verzamel je minimaal 4 spelers, pen, papier, timer en het ‘AFAS Live music edition’ spel. Daarna worden de spelers opgedeeld in twee groepen. In elk team wordt één persoon van de deelnemers een beschrijver en de andere worden de benoemers. Deze rol zal tijdens het spel nog gewisseld worden (elke beurt). 

- Spel verloop 
Het doel van het spel is om binnen de afgesproken tijd, bijvoorbeeld 30 seconden, de 5 begrippen te raden die een teamgenoot aan je probeert te beschrijven. Wanneer je een begrip goed hebt geraden krijg je er één punt bij. Het team dat als eerste de 35 punten bereikt is het winnende team van het spel.

Het beginnende team start met de blauwe zijde van de kaartjes. Dit wordt gedaan door de beschrijver van je team. Per beurt wisselt de kleur van de kaartjes die je moet gebruiken.

De beschrijver mag de kaart pas zien als de timer is gezet op de afgesproken tijd. Op de kaart die de beschrijver te zien krijgt staan 5 begrippen, deze 5 begrippen moet hij binnen de tijd proberen te omschrijven. De beschrijver mag wel zelf kiezen in welke volgorde hij deze zal beschrijven. De beschrijver moet de omschrijving zo snel mogelijk doen want in dezelfde tijd moet er ook geraden worden. Het beschrijven en raden stopt dus wanneer de timer afgaat. Het aantal juiste begrippen die geraden zijn worden opgeteld. 

Wanneer groep 1 zijn beurt voorbij is, doet groep 2 hetzelfde tot één groep de finish gehaald heeft. De rol beschrijver wordt wel telkens doorgegeven aan een andere lid van de groep bij de volgende beurt.

- De regels

Het is misschien ook een goed idee om onderling af te spreken wat jullie goed en niet goed zullen keuren. Wanneer je de regels overtreedt, stopt je beurt (en dus de beurt van het team) meteen.
Je mag nooit een woord op een kaart gewoon aanwijzen
Je mag niet naar letters verwijzen
Je mag ook geen woord beschrijven waarnaar het klinkt of waarop het rijmt
Je mag geen namen of woorden die op de kaartjes staan gebruiken
Je mag ook geen afgeleide namen gebruiken

Succes!