Rob Trommelen over zijn boekingen in HMH/AFAS Live

Terug naar overzicht

Rob Trommelen over zijn boekingen in HMH/AFAS Live

20 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live! Zeker na een jaar waarin sectorbreed een groot rood kruis door de volledige programmering moest, kunnen en mogen we dit niet stilletjes aan ons voorbij laten gaan. Voor deze serie duiken we met verschillende coryfeeën de archieven in om terug te blikken op 2 decennia HMH/AFAS Live.

Als derde in de reeks zijn we in gesprek met Rob Trommelen, sinds jaar en dag boeker bij MOJO en dus altijd dicht bij het vuur. Bovendien de man die het allereerste concert ooit in onze zaal boekte en na al die jaren goed is voor prachtige quotes van en over grote namen in de muziekwereld.

‘AFAS Live is een belangrijke capaciteit in de opbouw van de carrière van een artiest.’


Links, Tom Petty - Rechts, Rob Trommelen tijdens zijn begin jaren in de HMH

Rob is al jaren werkzaam bij MOJO, de grootste en bekendste concertpromotor van Nederland. Hij is zoals ze dat in het wereldje noemen: Een ‘boeker’. In deze rol boek je artiesten en bands in zalen met alle denkbare ordes van grootte. Een plek als AFAS Live, laat staan groter, trek je niet zomaar vol. Elke denkbare wereldband en iedere megaster is namelijk ooit begonnen in kleinere zalen. Naargelang de populariteit van de act is het idee dat je eerst consequent de wat kleinere zalen blijft uitverkopen, om vervolgens door te groeien naar zalen met de capaciteit van AFAS Live of groter.

Zo hoeven we niemand eraan te herinneren dat de band Coldplay vandaag de dag wereldwijd uitsluitend in uitpuilende voetbalstadions optreedt en als zeer geliefde uitsmijter dient op alle grote festivals op aarde. Toch zijn ook Chris Martin en zijn vrienden in de kleine bovenzaal van Paradiso begonnen. De boeker van die avond? U raadt het al: Rob Trommelen.
De organisatie van een tour heeft aardig wat voeten in de aarde. De opstartfase van die omvangrijke keten ziet er ongeveer als volgt uit:
Het startschot wordt gegeven door de manager van de artiest. Dit gaat vervolgens door naar de agent, laten we zeggen de (o.a. financiële) belangenbehartiger van de artiest. Die gooit zijn hengel uit in een, meestal, groot internationaal netwerk. In veel gevallen zal MOJO een belangrijke naam in dat netwerk zijn als het gaat om het bedienen van de Nederlandse concertmarkt. Vervolgens haken mannen of vrouwen als Rob Trommelen aan, de boeker dus.
‘Het is aan de boeker om in te schatten hoeveel kaartjes een artiest of band kan verkopen, daarna wordt de prijs bepaald met de begroting en uiteindelijk heb je een deal als het goed is.‘

Over de beginjaren van de HMH blikt Rob terug:
‘Een zaal in de orde van grootte van AFAS Live ontbrak in Nederland. Je had zalen als Paradiso en de volgende stap was Ahoy. Die stap was eigenlijk te groot. Hallen met dezelfde capaciteit toentertijd, voordat de Heineken Music Hall open ging, moest je veel meer inbrengen. Daarnaast hadden deze ook minder faciliteiten en luxe, en waren gemaakt voor beurzen en (koeien-)veilingen. AFAS Live is een belangrijke capaciteit in de opbouw van een artiest, en precies die capaciteit miste we in die tijd.’
Bovendien: De HMH/AFAS Live is gemáákt voor muziek. De hal is gebouwd met de beste akoestiek als uitgangspositie. De meeste technici waren daar dan ook vanaf dag 1 erg over te spreken. Rob: ‘Als je in AFAS Live geen goed geluid neer kunt zetten, ben je eigenlijk geen goede geluidsman’.

In een van de eerste jaren van de HMH waren er in de oktober maand heel veel rockshows. Hier is toen een complete campagne aan gewijd genaamd ‘Rocktober’ met grote namen zoals Status Quo, Motörhead en ZZ Top. ‘Het jaar erop wilde we dat weer, maar dat is niet gelukt.’

Terugdenkend aan 20 jaar HMH / AFAS Live komen er veel memorabele momenten voorbij. Zo stond Rammstein in 2001 op de rol voor drie shows in de HMH. Gezien de nogal spectaculaire (en legendarische) vuurshow van de Duitsers moesten ze in de middag een demonstratie doen voor de brandweer. ‘De brandweer komt niet altijd voor een demonstratie langs, maar voor déze plannen moest er toch wel een demonstratie worden uitgevoerd. Je wordt toch wel zenuwachtig als vijf brandweerlieden dat komen keuren.’ Het (nogal ambitieuze) onderdeel van de show waar men een raket zou afschieten vanaf de plek achter in de zaal, waar de licht- en geluidtechnici staan, óver het publiek, richting het podium werd afgekeurd. Maar verder stond het podium én de zanger zelf drie shows lang in vuur en vlam.
Tijdens een tour zijn de artiesten en de crew lange tijd van huis. Wat veel mensen niet weten is dat de promotor dagelijks de was ophaalt en deze naar een wasserette stuurt. ’s Avonds komt alles schoon weer terug. ‘Zo gaat dat op tour.
Zo stond ook ooit Limp Bizkit zanger Fred Durst in vuur en vlam maar dan om een t-shirt wat hem blijkbaar nogal dierbaar was, na jaren trouwe dienst, verwassen uit de wasmachine was gekomen. De arme man was hé-le-maal de weg kwijt en witheet door het voorval. Dat is met terugwerkende kracht toch net een nipje minder rock ’n roll dan, bijvoorbeeld, Rammstein die tijdens de show backstagepasjes uitdeelt aan de mooiste dames in de zaal zodat ze aan het einde van de avond even mochten komen ‘kletsen’ met de band!


Limp Bizkit, 26 juni 2018, AFAS Live

Een andere warme herinnering is die aan de laatste Nederlandse show van de grote Tom Petty en zijn band The Heartbreakers in 2012. Het toeval wilde dat Pearl Jam een dag later ook in Amsterdam stond en de leden dus konden komen kijken naar de show. Ze hebben het hele optreden als échte fans aan de zijkant van het podium staan genieten. Tijdens het laatste nummer werd zanger Eddie Vedder uitgenodigd om mee te spelen. Dat zijn bijzondere momenten voor zowel het publiek, als de artiest, als de boeker.

Maar ook bij de shows van Eddie Vedder die drie avonden in AFAS Live op zou treden met zijn ingetogen solo-werk en zich in 2017 vól ongeloof hardop afvroeg waarom er in godsnaam 60.000 mensen op straat liepen die verkleed waren als cowboy? Hadden De Toppers toevallig net hun Cowboy-thema avondje in de Arena. ‘Donald Trump had hier zomaar tussen kunnen lopen’ merkte hij nog droogjes op.

Hoewel het rock genre zijn hart sneller laat kloppen boekt hij ook andere genres/artiesten. Zoals bijvoorbeeld de twee Nederlandse concerten van Dolly Parton, maar ook Katie Melua, Snow Patrol en Coldplay.

Kijkend naar de toekomst staan er genoeg opties en bevestigde shows van Rob in de agenda van AFAS Live. Maar een unieke ervaring zou zijn als een artiest die gemakkelijk een stadion uitverkoopt een intieme sessie ter promotie van een nieuw album in AFAS Live zou doen, zoals John Mayer of Sting dat ook heeft gedaan. Wie dan, vraag je je af? ‘Zoals een Bruce Springsteen, dat zou fantastisch zijn!’


Volgende maand vertelt Ferdy Damman over zijn tijd in de Heineken Music Hall en AFAS Live.


Heb je al een kijkje genomen in onze tour door 20 jaar HMH en AFAS Live?

Meer

20 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live! Zeker na een jaar waarin sectorbreed een groot rood kruis door de volledige programmering moest, kunnen en mogen we dit niet stilletjes aan ons voorbij laten gaan. Voor deze serie duiken we met verschillende coryfeeën de archieven in om terug te blikken op 2 decennia HMH/AFAS Live.

Als derde in de reeks zijn we in gesprek met Rob Trommelen, sinds jaar en dag boeker bij MOJO en dus altijd dicht bij het vuur. Bovendien de man die het allereerste concert ooit in onze zaal boekte en na al die jaren goed is voor prachtige quotes van en over grote namen in de muziekwereld.

‘AFAS Live is een belangrijke capaciteit in de opbouw van de carrière van een artiest.’


Links, Tom Petty - Rechts, Rob Trommelen tijdens zijn begin jaren in de HMH

Rob is al jaren werkzaam bij MOJO, de grootste en bekendste concertpromotor van Nederland. Hij is zoals ze dat in het wereldje noemen: Een ‘boeker’. In deze rol boek je artiesten en bands in zalen met alle denkbare ordes van grootte. Een plek als AFAS Live, laat staan groter, trek je niet zomaar vol. Elke denkbare wereldband en iedere megaster is namelijk ooit begonnen in kleinere zalen. Naargelang de populariteit van de act is het idee dat je eerst consequent de wat kleinere zalen blijft uitverkopen, om vervolgens door te groeien naar zalen met de capaciteit van AFAS Live of groter.

Zo hoeven we niemand eraan te herinneren dat de band Coldplay vandaag de dag wereldwijd uitsluitend in uitpuilende voetbalstadions optreedt en als zeer geliefde uitsmijter dient op alle grote festivals op aarde. Toch zijn ook Chris Martin en zijn vrienden in de kleine bovenzaal van Paradiso begonnen. De boeker van die avond? U raadt het al: Rob Trommelen.
De organisatie van een tour heeft aardig wat voeten in de aarde. De opstartfase van die omvangrijke keten ziet er ongeveer als volgt uit:
Het startschot wordt gegeven door de manager van de artiest. Dit gaat vervolgens door naar de agent, laten we zeggen de (o.a. financiële) belangenbehartiger van de artiest. Die gooit zijn hengel uit in een, meestal, groot internationaal netwerk. In veel gevallen zal MOJO een belangrijke naam in dat netwerk zijn als het gaat om het bedienen van de Nederlandse concertmarkt. Vervolgens haken mannen of vrouwen als Rob Trommelen aan, de boeker dus.
‘Het is aan de boeker om in te schatten hoeveel kaartjes een artiest of band kan verkopen, daarna wordt de prijs bepaald met de begroting en uiteindelijk heb je een deal als het goed is.‘

Over de beginjaren van de HMH blikt Rob terug:
‘Een zaal in de orde van grootte van AFAS Live ontbrak in Nederland. Je had zalen als Paradiso en de volgende stap was Ahoy. Die stap was eigenlijk te groot. Hallen met dezelfde capaciteit toentertijd, voordat de Heineken Music Hall open ging, moest je veel meer inbrengen. Daarnaast hadden deze ook minder faciliteiten en luxe, en waren gemaakt voor beurzen en (koeien-)veilingen. AFAS Live is een belangrijke capaciteit in de opbouw van een artiest, en precies die capaciteit miste we in die tijd.’
Bovendien: De HMH/AFAS Live is gemáákt voor muziek. De hal is gebouwd met de beste akoestiek als uitgangspositie. De meeste technici waren daar dan ook vanaf dag 1 erg over te spreken. Rob: ‘Als je in AFAS Live geen goed geluid neer kunt zetten, ben je eigenlijk geen goede geluidsman’.

In een van de eerste jaren van de HMH waren er in de oktober maand heel veel rockshows. Hier is toen een complete campagne aan gewijd genaamd ‘Rocktober’ met grote namen zoals Status Quo, Motörhead en ZZ Top. ‘Het jaar erop wilde we dat weer, maar dat is niet gelukt.’

Terugdenkend aan 20 jaar HMH / AFAS Live komen er veel memorabele momenten voorbij. Zo stond Rammstein in 2001 op de rol voor drie shows in de HMH. Gezien de nogal spectaculaire (en legendarische) vuurshow van de Duitsers moesten ze in de middag een demonstratie doen voor de brandweer. ‘De brandweer komt niet altijd voor een demonstratie langs, maar voor déze plannen moest er toch wel een demonstratie worden uitgevoerd. Je wordt toch wel zenuwachtig als vijf brandweerlieden dat komen keuren.’ Het (nogal ambitieuze) onderdeel van de show waar men een raket zou afschieten vanaf de plek achter in de zaal, waar de licht- en geluidtechnici staan, óver het publiek, richting het podium werd afgekeurd. Maar verder stond het podium én de zanger zelf drie shows lang in vuur en vlam.
Tijdens een tour zijn de artiesten en de crew lange tijd van huis. Wat veel mensen niet weten is dat de promotor dagelijks de was ophaalt en deze naar een wasserette stuurt. ’s Avonds komt alles schoon weer terug. ‘Zo gaat dat op tour.
Zo stond ook ooit Limp Bizkit zanger Fred Durst in vuur en vlam maar dan om een t-shirt wat hem blijkbaar nogal dierbaar was, na jaren trouwe dienst, verwassen uit de wasmachine was gekomen. De arme man was hé-le-maal de weg kwijt en witheet door het voorval. Dat is met terugwerkende kracht toch net een nipje minder rock ’n roll dan, bijvoorbeeld, Rammstein die tijdens de show backstagepasjes uitdeelt aan de mooiste dames in de zaal zodat ze aan het einde van de avond even mochten komen ‘kletsen’ met de band!


Limp Bizkit, 26 juni 2018, AFAS Live

Een andere warme herinnering is die aan de laatste Nederlandse show van de grote Tom Petty en zijn band The Heartbreakers in 2012. Het toeval wilde dat Pearl Jam een dag later ook in Amsterdam stond en de leden dus konden komen kijken naar de show. Ze hebben het hele optreden als échte fans aan de zijkant van het podium staan genieten. Tijdens het laatste nummer werd zanger Eddie Vedder uitgenodigd om mee te spelen. Dat zijn bijzondere momenten voor zowel het publiek, als de artiest, als de boeker.

Maar ook bij de shows van Eddie Vedder die drie avonden in AFAS Live op zou treden met zijn ingetogen solo-werk en zich in 2017 vól ongeloof hardop afvroeg waarom er in godsnaam 60.000 mensen op straat liepen die verkleed waren als cowboy? Hadden De Toppers toevallig net hun Cowboy-thema avondje in de Arena. ‘Donald Trump had hier zomaar tussen kunnen lopen’ merkte hij nog droogjes op.

Hoewel het rock genre zijn hart sneller laat kloppen boekt hij ook andere genres/artiesten. Zoals bijvoorbeeld de twee Nederlandse concerten van Dolly Parton, maar ook Katie Melua, Snow Patrol en Coldplay.

Kijkend naar de toekomst staan er genoeg opties en bevestigde shows van Rob in de agenda van AFAS Live. Maar een unieke ervaring zou zijn als een artiest die gemakkelijk een stadion uitverkoopt een intieme sessie ter promotie van een nieuw album in AFAS Live zou doen, zoals John Mayer of Sting dat ook heeft gedaan. Wie dan, vraag je je af? ‘Zoals een Bruce Springsteen, dat zou fantastisch zijn!’


Volgende maand vertelt Ferdy Damman over zijn tijd in de Heineken Music Hall en AFAS Live.


Heb je al een kijkje genomen in onze tour door 20 jaar HMH en AFAS Live?

Rob Trommelen over zijn boekingen in HMH/AFAS Live