Belangrijke informatie Covid-19 AFAS Live klik hier

Q-Dance over 20 jaar hardstyle feesten in HMH/AFAS Live

Terug naar overzicht

Q-Dance over 20 jaar hardstyle feesten in HMH/AFAS Live

20 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live! Zeker na een jaar waarin sectorbreed een groot rood kruis door de volledige programmering moest, kunnen en mogen we dit niet stilletjes aan ons voorbij laten gaan. Voor deze serie duiken we met verschillende coryfeeën de archieven in om terug te blikken op 2 decennia HMH/AFAS Live.

Als vijfde in de reeks verschijnen de mannen van Q-dance op onze main stage. Zij zijn de bedenkers van het genre hardstyle en de organisatoren van onder andere de X-Qlusive evenementen in AFAS Live. Samen met Sander Bijlstra – Managing Director, Stef Luteijn – Production Director en Jonas Schmidt – Creative Director gaan we in gesprek over 20 jaar Q-dance evenementen in de HMH en AFAS Live.

‘Ik durf wel te beweren dat er weinig plekken op de wereld zijn waar ik het geluid beter vind’ aldus Jonas.


Eind jaren negentig zag een groep vrienden de populariteit van hardcore feesten inzakken en besloot in het gat te springen met feesten gefocust op andere hardere dance stijlen. Wat begon als Qlass Elite met evenementen als HouseQlassics en Qlimax, ontwikkelde in 2001 naar het huidige Q-dance. In datzelfde jaar introduceerde zij tijdens de eerste editie van het evenement Qlubtempo een nieuwe muziekstroming: hardstyle. In vaktermen wordt hardstyle uitgelegd als een old-style ritme met 130-140 bpm. Steviger dan mainstream, maar geen hardcore. ‘De muziek is aan de ene kant heel hard en rauw, maar ook melodieus en warm door de mooie vocals. Er is een goede mix van mannelijke en vrouwelijke energie’ geeft Jonas aan.

Nog voordat de deuren van de HMH officieel openden werd Q-dance als potentieel organisator uitgenodigd voor een rondleiding. Compleet met bouwhelmen en al kwamen zij de Black Box binnen waar muziek klonk. Jonas zocht naar de professionele geluidsset waar het goede geluid vandaan moest komen, maar vond in een hoek de transistor radio van één van de bouwvakkers. Op dat moment realiseerde hij zich dat de Black Box een uitmuntende akoestiek heeft en dat de Q-dance sound hier goed uit de verf zou komen. ‘Ik durf wel te beweren dat er weinig plekken op de wereld zijn waar ik het geluid beter vind’ vertelt Jonas.

Na een aantal feesten op kleinere locaties waren zij klaar voor de volgende stap. Bij de HMH voelde ze zich meteen thuis door de fijne samenwerking met de locatie en het loepzuivere geluid. Door de akoestiek kunnen de feesten onwaarschijnlijk hard gaan, zonder dat je oren gaan piepen. ‘Het geluid is nog steeds heel bijzonder, alleen is iedereen er gewend aan geraakt’ zegt Stef. Voor de mannen was dit the next step in het opzetten van het imperium. Van meet af aan zijn er vele Q-dance evenementen in de agenda van AFAS Live te vinden. Waarbij er in de beginjaren nog veel variatie was in de genres, voert tegenwoordig hardstyle de boventoon bij deze feesten. ‘Het is binnen no-time ons clubhuis geworden’ merkt Sander op.

Nog niet bekend met de feesten van Q-dance in AFAS Live? Niet getreurd, er komen nog genoeg kansen! Wat je op zo’n avond kan verwachten vatten Sander, Jonas en Stef graag samen;
‘Het is bijna een spirituele ervaring, het gevoel van ‘history in the making’. Er ontstaat een eigen frequentie tussen de mensen door een high energy muziekstijl en een high visual omgeving, zoals de vertaling van de muziek met licht en lasers. Die combinatie brengt mensen samen in het nu. Bezoekers komen voor het feest en om zich helemaal te laten gaan, want iedereen wordt in deze community heel erg in zijn waarde gelaten. Van man – vrouw, jong – oud, iedereen is welkom. Als jij voor ons kiest, kiezen wij ook voor jou.’ 

Op de Johan Cruijff Boulevard is het goed te merken als er een Q-dance feest is. Voor de feesten die doorgaans om 22.00 uur starten staan er om 20.00 uur al grote getalen voor de deur. Rond 21.30 uur staan vrijwel alle gasten in de speciale ingangsconstructie klaar om naar binnen te gaan. Van de 6.000 bezoekers redt ongeveer 70 tot 80% het om helemaal los te gaan tot 07.00 uur! ‘De feedback die wij AFAS Live geven naar aanleiding van onze evenementen hebben geleid tot iedere keer weer een betere beleving’ zegt Sander. ‘De grenzen van het gebouw hebben we in de jaren zeker opgezocht’ vult Stef aan. ‘We krijgen altijd de ruimte voor onze gekke ideeën en dat is heel bijzonder. We overleggen altijd alles en zo komen we samen tot een plan’ sluit Jonas af.



Door de jaren heen zijn verschillende concepten en stijlen geëxploreerd om uiteindelijk uit te komen op de huidige vorm. De mannen merkten dat trance en techno niet genoeg was om de hele avond mee te vullen. Samen met artiesten en producers hebben ze daarom het door hun bedachte woord hardstyle vormgegeven. Tegenwoordig zijn er veel subgenres binnen de hardstyle en vind je bij verschillende feesten verschillende genres. ‘We luisteren goed naar de wensen van onze community’ licht Sander toe. Toen de feesten van Q-dance steeds groter werden was AFAS Live als veilige haven ook een goede kweekvijver voor het testen van een nieuwe style, artiest of personeelsleden. ‘Er is hier veel ontstaan wat ons heeft doen groeien naar grotere concepten en feesten’ laat Jonas weten.

Maar waar gehakt wordt, vallen spaanders. Zo is er weleens een feest geweest die minder goed liep. In plaats van deze uit de productie te halen, werd er juist extra ingezet op de beleving door bijvoorbeeld meer specials effects toe te voegen. ‘De bezoekers moeten de beste avond van hun leven hebben, dat is nog altijd de filosofie’ vertelt Stef.

Wat de mooiste herinneringen zijn na ongeveer 65 evenementen, ruim 350.000 bezoekers, ettelijke liters Red Bull en uitzinnige menigtes? Daar hoeven de mannen niet lang over na te denken.
Jonas gaat terug in de tijd naar Qlimax in 2001, op 2 juni. ‘Ik heb die avond voornamelijk mijn huidige vrouw versierd. Ik heb haar een hele rondleiding gegeven en kwamen op plekken in het pand waar ik het bestaan niet vanaf wist. Daar heb ik maar iets voor verzonnen. Nu 21 jaar later zijn we nog steeds samen.’
Sander kan niet kiezen voor één moment alleen: ‘Voor mij was het de daarop volgende Qlimax editie, op 8 december 2001. Het was begonnen als een feest voor harde trance, harde techno en  even stevige house. De hardstyle definitie bestond toen nog niet. De eerste editie op 2 juni 2001 was al goed, maar bij de wat aangepaste editie op 8 december 2001 had ik het gevoel – nu klopt het! De meerdere dancepodia en DJ Technoboy die hardstyle draaide gaf de vibe die de standaard werd. Het publiek stond op 07:00 uur nog te stampen en riepen ‘We Want More’. Het was duidelijk dat dit het pad voorwaarts was.’
Hij voegt toe: ‘De andere is Koningsdag Qontact, waar we live hebben geschakeld tussen Amsterdam en Eindhoven. Het was een stoer moment om op één avond twee venues uit te verkopen met een overlappende line-up.’
Stef sluit de trip down memory lane af met een terugblik op zijn eerste Qontact editie, waar hij zijn eerste stappen maakte als technisch producent. ‘Dat was best ingewikkeld toentertijd, ik heb daar weken wakker van gelegen. Ik dacht als dit goed komt, kan mijn technische productie carrière echt beginnen – en dat kwam het!’
Als kers op de taart wil hij de evenementen waarbij gecombineerd werd met de Pepsi Stage, het voormalige extra evenementencomplex van de HMH, niet ongenoemd laten. Hierbij werd er buiten met tenten een verbinding gemaakt tussen AFAS Live en de Pepsi Stage. ‘Het was lastig programmeren, omdat veel mensen toch getrokken worden naar de main stage in AFAS Live voor de hoofdact terwijl je de mensen juist wil spreiden. Nu met de isla Talent Stage op de eerste verdieping kunnen we een extra stage programmeren in hetzelfde pand en is het spreiden van de bezoekers een stuk makkelijker’ zeggen Sander en Stef.



Uren van te voren wachten voor de AFAS Live entree, de eerste DJ die het publiek warmdraait en daaropvolgend de opkomst van de hoofdact, daar kijken de mannen van Q-dance het meeste naar uit na maanden zonder live evenementen. ‘Het moment van de reverse-base-drop gevolgd door luidruchtig gejuich. Er ontstaat extase waarna iedereen een oerkreet uitslaat’ beschrijft Jonas. Voor iedere show barsten de mannen van de zenuwen, maar de eerst volgende zal nog intenser zijn. ‘Na al die maanden wachten hebben we één kans, en die wil je grijpen!’ laat Jonas weten.
 

Volgende maand vertellen MOJO directeuren John Mulder en Ruben Brouwer over 20 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live.

Heb je al een kijkje genomen in onze tour door 20 jaar HMH en AFAS Live?

Meer

20 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live! Zeker na een jaar waarin sectorbreed een groot rood kruis door de volledige programmering moest, kunnen en mogen we dit niet stilletjes aan ons voorbij laten gaan. Voor deze serie duiken we met verschillende coryfeeën de archieven in om terug te blikken op 2 decennia HMH/AFAS Live.

Als vijfde in de reeks verschijnen de mannen van Q-dance op onze main stage. Zij zijn de bedenkers van het genre hardstyle en de organisatoren van onder andere de X-Qlusive evenementen in AFAS Live. Samen met Sander Bijlstra – Managing Director, Stef Luteijn – Production Director en Jonas Schmidt – Creative Director gaan we in gesprek over 20 jaar Q-dance evenementen in de HMH en AFAS Live.

‘Ik durf wel te beweren dat er weinig plekken op de wereld zijn waar ik het geluid beter vind’ aldus Jonas.


Eind jaren negentig zag een groep vrienden de populariteit van hardcore feesten inzakken en besloot in het gat te springen met feesten gefocust op andere hardere dance stijlen. Wat begon als Qlass Elite met evenementen als HouseQlassics en Qlimax, ontwikkelde in 2001 naar het huidige Q-dance. In datzelfde jaar introduceerde zij tijdens de eerste editie van het evenement Qlubtempo een nieuwe muziekstroming: hardstyle. In vaktermen wordt hardstyle uitgelegd als een old-style ritme met 130-140 bpm. Steviger dan mainstream, maar geen hardcore. ‘De muziek is aan de ene kant heel hard en rauw, maar ook melodieus en warm door de mooie vocals. Er is een goede mix van mannelijke en vrouwelijke energie’ geeft Jonas aan.

Nog voordat de deuren van de HMH officieel openden werd Q-dance als potentieel organisator uitgenodigd voor een rondleiding. Compleet met bouwhelmen en al kwamen zij de Black Box binnen waar muziek klonk. Jonas zocht naar de professionele geluidsset waar het goede geluid vandaan moest komen, maar vond in een hoek de transistor radio van één van de bouwvakkers. Op dat moment realiseerde hij zich dat de Black Box een uitmuntende akoestiek heeft en dat de Q-dance sound hier goed uit de verf zou komen. ‘Ik durf wel te beweren dat er weinig plekken op de wereld zijn waar ik het geluid beter vind’ vertelt Jonas.

Na een aantal feesten op kleinere locaties waren zij klaar voor de volgende stap. Bij de HMH voelde ze zich meteen thuis door de fijne samenwerking met de locatie en het loepzuivere geluid. Door de akoestiek kunnen de feesten onwaarschijnlijk hard gaan, zonder dat je oren gaan piepen. ‘Het geluid is nog steeds heel bijzonder, alleen is iedereen er gewend aan geraakt’ zegt Stef. Voor de mannen was dit the next step in het opzetten van het imperium. Van meet af aan zijn er vele Q-dance evenementen in de agenda van AFAS Live te vinden. Waarbij er in de beginjaren nog veel variatie was in de genres, voert tegenwoordig hardstyle de boventoon bij deze feesten. ‘Het is binnen no-time ons clubhuis geworden’ merkt Sander op.

Nog niet bekend met de feesten van Q-dance in AFAS Live? Niet getreurd, er komen nog genoeg kansen! Wat je op zo’n avond kan verwachten vatten Sander, Jonas en Stef graag samen;
‘Het is bijna een spirituele ervaring, het gevoel van ‘history in the making’. Er ontstaat een eigen frequentie tussen de mensen door een high energy muziekstijl en een high visual omgeving, zoals de vertaling van de muziek met licht en lasers. Die combinatie brengt mensen samen in het nu. Bezoekers komen voor het feest en om zich helemaal te laten gaan, want iedereen wordt in deze community heel erg in zijn waarde gelaten. Van man – vrouw, jong – oud, iedereen is welkom. Als jij voor ons kiest, kiezen wij ook voor jou.’ 

Op de Johan Cruijff Boulevard is het goed te merken als er een Q-dance feest is. Voor de feesten die doorgaans om 22.00 uur starten staan er om 20.00 uur al grote getalen voor de deur. Rond 21.30 uur staan vrijwel alle gasten in de speciale ingangsconstructie klaar om naar binnen te gaan. Van de 6.000 bezoekers redt ongeveer 70 tot 80% het om helemaal los te gaan tot 07.00 uur! ‘De feedback die wij AFAS Live geven naar aanleiding van onze evenementen hebben geleid tot iedere keer weer een betere beleving’ zegt Sander. ‘De grenzen van het gebouw hebben we in de jaren zeker opgezocht’ vult Stef aan. ‘We krijgen altijd de ruimte voor onze gekke ideeën en dat is heel bijzonder. We overleggen altijd alles en zo komen we samen tot een plan’ sluit Jonas af.



Door de jaren heen zijn verschillende concepten en stijlen geëxploreerd om uiteindelijk uit te komen op de huidige vorm. De mannen merkten dat trance en techno niet genoeg was om de hele avond mee te vullen. Samen met artiesten en producers hebben ze daarom het door hun bedachte woord hardstyle vormgegeven. Tegenwoordig zijn er veel subgenres binnen de hardstyle en vind je bij verschillende feesten verschillende genres. ‘We luisteren goed naar de wensen van onze community’ licht Sander toe. Toen de feesten van Q-dance steeds groter werden was AFAS Live als veilige haven ook een goede kweekvijver voor het testen van een nieuwe style, artiest of personeelsleden. ‘Er is hier veel ontstaan wat ons heeft doen groeien naar grotere concepten en feesten’ laat Jonas weten.

Maar waar gehakt wordt, vallen spaanders. Zo is er weleens een feest geweest die minder goed liep. In plaats van deze uit de productie te halen, werd er juist extra ingezet op de beleving door bijvoorbeeld meer specials effects toe te voegen. ‘De bezoekers moeten de beste avond van hun leven hebben, dat is nog altijd de filosofie’ vertelt Stef.

Wat de mooiste herinneringen zijn na ongeveer 65 evenementen, ruim 350.000 bezoekers, ettelijke liters Red Bull en uitzinnige menigtes? Daar hoeven de mannen niet lang over na te denken.
Jonas gaat terug in de tijd naar Qlimax in 2001, op 2 juni. ‘Ik heb die avond voornamelijk mijn huidige vrouw versierd. Ik heb haar een hele rondleiding gegeven en kwamen op plekken in het pand waar ik het bestaan niet vanaf wist. Daar heb ik maar iets voor verzonnen. Nu 21 jaar later zijn we nog steeds samen.’
Sander kan niet kiezen voor één moment alleen: ‘Voor mij was het de daarop volgende Qlimax editie, op 8 december 2001. Het was begonnen als een feest voor harde trance, harde techno en  even stevige house. De hardstyle definitie bestond toen nog niet. De eerste editie op 2 juni 2001 was al goed, maar bij de wat aangepaste editie op 8 december 2001 had ik het gevoel – nu klopt het! De meerdere dancepodia en DJ Technoboy die hardstyle draaide gaf de vibe die de standaard werd. Het publiek stond op 07:00 uur nog te stampen en riepen ‘We Want More’. Het was duidelijk dat dit het pad voorwaarts was.’
Hij voegt toe: ‘De andere is Koningsdag Qontact, waar we live hebben geschakeld tussen Amsterdam en Eindhoven. Het was een stoer moment om op één avond twee venues uit te verkopen met een overlappende line-up.’
Stef sluit de trip down memory lane af met een terugblik op zijn eerste Qontact editie, waar hij zijn eerste stappen maakte als technisch producent. ‘Dat was best ingewikkeld toentertijd, ik heb daar weken wakker van gelegen. Ik dacht als dit goed komt, kan mijn technische productie carrière echt beginnen – en dat kwam het!’
Als kers op de taart wil hij de evenementen waarbij gecombineerd werd met de Pepsi Stage, het voormalige extra evenementencomplex van de HMH, niet ongenoemd laten. Hierbij werd er buiten met tenten een verbinding gemaakt tussen AFAS Live en de Pepsi Stage. ‘Het was lastig programmeren, omdat veel mensen toch getrokken worden naar de main stage in AFAS Live voor de hoofdact terwijl je de mensen juist wil spreiden. Nu met de isla Talent Stage op de eerste verdieping kunnen we een extra stage programmeren in hetzelfde pand en is het spreiden van de bezoekers een stuk makkelijker’ zeggen Sander en Stef.



Uren van te voren wachten voor de AFAS Live entree, de eerste DJ die het publiek warmdraait en daaropvolgend de opkomst van de hoofdact, daar kijken de mannen van Q-dance het meeste naar uit na maanden zonder live evenementen. ‘Het moment van de reverse-base-drop gevolgd door luidruchtig gejuich. Er ontstaat extase waarna iedereen een oerkreet uitslaat’ beschrijft Jonas. Voor iedere show barsten de mannen van de zenuwen, maar de eerst volgende zal nog intenser zijn. ‘Na al die maanden wachten hebben we één kans, en die wil je grijpen!’ laat Jonas weten.
 

Volgende maand vertellen MOJO directeuren John Mulder en Ruben Brouwer over 20 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live.

Heb je al een kijkje genomen in onze tour door 20 jaar HMH en AFAS Live?

Q-Dance over 20 jaar hardstyle feesten in HMH/AFAS Live