Patrick Kraakman van Agents After All over de shows in HMH / AFAS Live

Terug naar overzicht

Patrick Kraakman van Agents After All over de shows in HMH / AFAS Live

20 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live! Zeker na een jaar waarin sectorbreed een groot rood kruis door de volledige programmering moest, kunnen en mogen we dit niet stilletjes aan ons voorbij laten gaan. Voor deze serie duiken we met verschillende coryfeeën de archieven in om terug te blikken op 2 decennia HMH/AFAS Live.

Als veertiende in de reeks schuift Patrick Kraakman bij ons aan, verantwoordelijk voor de theaterafdeling en de concertproducties van Agents After All.
‘En opeens had je daar een hele knappe zaal, waar je een goed biertje kon bestellen, je jas kon ophangen en waar je je welkom voelde. Helemaal te gek natuurlijk!’


Agents After All is opgericht in 2005 als boekingskantoor voor Nederlandse acts. In de loop der jaren zijn ze ook het avontuur als promotor aangegaan en ondertussen brengt AAA muziek uit via hun eigen label. We horen het van bijna iedereen die we spreken in deze serie, en ook Patrick wijst ons op de opvallende trend die al een poos gaande is: Nederlandse bands en artiesten die met een relatief gemak zalen als AFAS Live uitverkopen. De toenmalige HMH werd in de beginjaren vooral gezien als de perfecte zaal voor buitenlandse acts met een capaciteit die zich ongeveer in het midden hield tussen zalen als Paradiso en Ahoy. Sinds een paar jaar is er een zeer evidente verschuiving geweest van het fysiek aanschaffen van muziek op plaat naar het live mee willen maken. ‘Bandjes werden voorheen meestal geboekt in een poppodium wat een donker, vaag riekend hol was. En opeens had je daar een hele knappe zaal, waar je een goed biertje kon bestellen, je jas kon ophangen en waar je je welkom voelde. Helemaal te gek natuurlijk’.

‘Er zijn ook mensen die nu puur kijken op de agenda van AFAS Live om een leuke avond uit te gaan, in plaats van voor een specifieke artiest, band of feest’, filosofeert Patrick verder. ‘Dat is mede de invloed geweest van social media. Je kan je niet voorstellen dat er 20 jaar geleden 5.500 personen een ticket gingen kopen voor een concert van een band waar je maar 1 liedje van kent en dat gebeurt nu aan de lopende band'.

Agents After All show in 2017 van DI-RECT in een uitverkocht AFAS Live


Een internationale act produceert een tour, en met die tour reizen ze langs alle zalen. Dat is goed voorbereid en wordt waar dan ook ter wereld naar binnen gereden en na afloop weer afgebouwd. AAA wilt als promotor van Nederlandse acts nog steeds keer op keer het publiek verrassen. En dat is, ondanks dat het soms kan voelen alsof je elke keer het wiel opnieuw uit moet vinden, precies wat ze anders maakt dan promotors van buitenlandse bands of artiesten. Deze aanpak vergt een flinke slok meer creatief maatwerk en tactisch gepuzzel. Hoe krijg je het voor elkaar om met een bepaalde act uit je roster een volgende stap te laten maken. Bijvoorbeeld de stap vanuit de Melkweg richting zalen als AFAS Live? Hoe zet je bestaande acts in de markt? Het is allemaal dagelijkse kost voor Patrick.
Zo wordt er in het geval van bijvoorbeeld Freek Vonk bewust gekozen om bij ons in AFAS Live te blijven en geen grotere zaal te zoeken. Hoewel dat gezien de aantallen bezoekers die er jaar na jaar naar toe blijven komen absoluut tot de mogelijkheden behoort. Patrick: ‘Het moet voor de kinderen leuk blijven. Een groot onderdeel van de show van Freek is juist dat hij zo benaderbaar is. Voor een kind is de AFAS Live al groot, laat staan een grotere zaal. Je wil hem niet alleen maar op een scherm zien op zo’n evenement’.

De jaarlijkse shows met Freek zijn elke keer weer hoogtepunten voor Patrick. Ook een show met BLØF waarbij de projectie direct op de achterwand te zien was in plaats van een scherm was memorabel. Laten we in dat geval ook de shows van FeestDJRuud in 2016 niet vergeten waar werkelijk het volledige dak vol hing met de vreemdste attributen. Qua productie ook absoluut een hoogtepunt. Het was tijdens die shows dat ook de Nederlandse band K-otic, na een succesvolle crowdfunding-campagne, in de vooravond al een reünie show deed in onze zaal. De ene publieksstroom liep net over in de andere die dag. Een knap staaltje samenwerking en planning. Het zijn stuk voor stuk mooie herinneringen aan onze locatie.

BLØF & Kodo in 2008 met projectie op achterwand van destijds de HMH

En het geheim van 20 jaar AFAS Live? ‘Mensen raken steeds meer gewend aan steeds meer comfort en daar moet je ook wel in mee. En dat gebeurt. Bijvoorbeeld met name de toevoeging van de Vide en de VIP entree. Dat zijn enorme upgrades’.

Nu de blik gelukkig weer op de toekomst mag komt er genoeg leuks aan namens Patrick en Agents After All. Men is met een hoop shows bezig. Zo komen shows van Défano Holwijn met Club Avondklok XXL, CHO, Chef’Special binnenkort naar AFAS Live. Er komt genoeg aan, ogen en oren open dus!



Meer

20 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live! Zeker na een jaar waarin sectorbreed een groot rood kruis door de volledige programmering moest, kunnen en mogen we dit niet stilletjes aan ons voorbij laten gaan. Voor deze serie duiken we met verschillende coryfeeën de archieven in om terug te blikken op 2 decennia HMH/AFAS Live.

Als veertiende in de reeks schuift Patrick Kraakman bij ons aan, verantwoordelijk voor de theaterafdeling en de concertproducties van Agents After All.
‘En opeens had je daar een hele knappe zaal, waar je een goed biertje kon bestellen, je jas kon ophangen en waar je je welkom voelde. Helemaal te gek natuurlijk!’


Agents After All is opgericht in 2005 als boekingskantoor voor Nederlandse acts. In de loop der jaren zijn ze ook het avontuur als promotor aangegaan en ondertussen brengt AAA muziek uit via hun eigen label. We horen het van bijna iedereen die we spreken in deze serie, en ook Patrick wijst ons op de opvallende trend die al een poos gaande is: Nederlandse bands en artiesten die met een relatief gemak zalen als AFAS Live uitverkopen. De toenmalige HMH werd in de beginjaren vooral gezien als de perfecte zaal voor buitenlandse acts met een capaciteit die zich ongeveer in het midden hield tussen zalen als Paradiso en Ahoy. Sinds een paar jaar is er een zeer evidente verschuiving geweest van het fysiek aanschaffen van muziek op plaat naar het live mee willen maken. ‘Bandjes werden voorheen meestal geboekt in een poppodium wat een donker, vaag riekend hol was. En opeens had je daar een hele knappe zaal, waar je een goed biertje kon bestellen, je jas kon ophangen en waar je je welkom voelde. Helemaal te gek natuurlijk’.

‘Er zijn ook mensen die nu puur kijken op de agenda van AFAS Live om een leuke avond uit te gaan, in plaats van voor een specifieke artiest, band of feest’, filosofeert Patrick verder. ‘Dat is mede de invloed geweest van social media. Je kan je niet voorstellen dat er 20 jaar geleden 5.500 personen een ticket gingen kopen voor een concert van een band waar je maar 1 liedje van kent en dat gebeurt nu aan de lopende band'.

Agents After All show in 2017 van DI-RECT in een uitverkocht AFAS Live


Een internationale act produceert een tour, en met die tour reizen ze langs alle zalen. Dat is goed voorbereid en wordt waar dan ook ter wereld naar binnen gereden en na afloop weer afgebouwd. AAA wilt als promotor van Nederlandse acts nog steeds keer op keer het publiek verrassen. En dat is, ondanks dat het soms kan voelen alsof je elke keer het wiel opnieuw uit moet vinden, precies wat ze anders maakt dan promotors van buitenlandse bands of artiesten. Deze aanpak vergt een flinke slok meer creatief maatwerk en tactisch gepuzzel. Hoe krijg je het voor elkaar om met een bepaalde act uit je roster een volgende stap te laten maken. Bijvoorbeeld de stap vanuit de Melkweg richting zalen als AFAS Live? Hoe zet je bestaande acts in de markt? Het is allemaal dagelijkse kost voor Patrick.
Zo wordt er in het geval van bijvoorbeeld Freek Vonk bewust gekozen om bij ons in AFAS Live te blijven en geen grotere zaal te zoeken. Hoewel dat gezien de aantallen bezoekers die er jaar na jaar naar toe blijven komen absoluut tot de mogelijkheden behoort. Patrick: ‘Het moet voor de kinderen leuk blijven. Een groot onderdeel van de show van Freek is juist dat hij zo benaderbaar is. Voor een kind is de AFAS Live al groot, laat staan een grotere zaal. Je wil hem niet alleen maar op een scherm zien op zo’n evenement’.

De jaarlijkse shows met Freek zijn elke keer weer hoogtepunten voor Patrick. Ook een show met BLØF waarbij de projectie direct op de achterwand te zien was in plaats van een scherm was memorabel. Laten we in dat geval ook de shows van FeestDJRuud in 2016 niet vergeten waar werkelijk het volledige dak vol hing met de vreemdste attributen. Qua productie ook absoluut een hoogtepunt. Het was tijdens die shows dat ook de Nederlandse band K-otic, na een succesvolle crowdfunding-campagne, in de vooravond al een reünie show deed in onze zaal. De ene publieksstroom liep net over in de andere die dag. Een knap staaltje samenwerking en planning. Het zijn stuk voor stuk mooie herinneringen aan onze locatie.

BLØF & Kodo in 2008 met projectie op achterwand van destijds de HMH

En het geheim van 20 jaar AFAS Live? ‘Mensen raken steeds meer gewend aan steeds meer comfort en daar moet je ook wel in mee. En dat gebeurt. Bijvoorbeeld met name de toevoeging van de Vide en de VIP entree. Dat zijn enorme upgrades’.

Nu de blik gelukkig weer op de toekomst mag komt er genoeg leuks aan namens Patrick en Agents After All. Men is met een hoop shows bezig. Zo komen shows van Défano Holwijn met Club Avondklok XXL, CHO, Chef’Special binnenkort naar AFAS Live. Er komt genoeg aan, ogen en oren open dus!



Patrick Kraakman van Agents After All over de shows in HMH / AFAS Live