Martijn & Leonie van naamgevendpartner AFAS Software over de samenwerking met AFAS Live

Terug naar overzicht

Martijn & Leonie van naamgevendpartner AFAS Software over de samenwerking met AFAS Live

Inmiddels 21 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live! Voor deze serie duiken we met verschillende coryfeeën de archieven in om terug te blikken op 2 decennia HMH/AFAS Live.

Als zeventiende in de reeks laten we het woord aan Leonie Brunekreef en Martijn Delahaye van het bedrijf wiens naam trots op onze gevel prijkt, onze naamgevend sponsor AFAS Software.
‘Het heeft te maken met passie en emotie en dat maakt het mooi’.


Leonie begon ongeveer 5 jaar geleden bij de Marketing afdeling van AFAS om daar de evenementen en de sponsorschappen te gaan ‘doen’. Toevalligerwijs was dit precies in het jaar dat de HMH omgetoverd werd tot AFAS Live. De neus in de boter dus. Anno 2022 geldt Leonie nog steeds als verbindende factor en zorgt zij er in een notendop voor dat zoveel mogelijk gasten van AFAS een onvergetelijke avond te beleven in ons pand. Het grote sales cliché dat ‘dit product zichzelf verkoopt’ is natuurlijk bijna te flauw maar toch. Een inkopper zou geen inkopper zijn als het niet waar was: Er is nu eenmaal voor ieder wat wils, of dat nu Freek Vonk is of Stromae. ‘We hebben met AFAS Live echt iets neer kunnen zetten waar elk concert 80 gasten van kunnen genieten zonder dat wij daar heel veel handmatig werk aan hebben. Klanten kunnen zich in principe eens per jaar inschrijven voor een show maar als we last minute nog plekken vrij hebben proberen we daar natuurlijk nog fans blij mee te maken.’ Wat het allemaal extra mooi maakt is dat naast de klanten ook de medewerkers van AFAS shows kunnen meemaken. Er werken ruim 600 mensen bij AFAS Software dus ook daar zitten altijd wel fans tussen.

Martijn is, hoewel dit in zijn eigen woorden voelt als de dag van gisteren, al iets langer werkzaam bij AFAS Software. Zowel hij als CEO Bas zijn enorme muziekfans dus toen AFAS op het punt stond te stoppen met wat grote sponsorprojecten ontstond al vrij snel het idee om ‘iets’ met muziek te doen. Iets wat voor iedereen is en wat verbindt. Met dat in het achterhoofd ontstond het contact met John Mulder. Na een leuk gesprek wat vooral over de gedeelde liefde voor muziek ging, is er uiteindelijk geopperd dat AFAS interesse had in een sponsorobject. Zoals dat gaat met deuren die dicht gaan, ging er ook eentje open. Het toeval wilde dat de verbintenis met Heineken tegen zijn einde liep en zo is het balletje gaan rollen. Er is lang gesteggeld over de naam. Want hoe vervang je de naam van een instituut en zorg je er tegelijk voor dat je bedrijfsnaam tóch over de tong gaat. ‘We wilden dat mensen zouden gaan zeggen: ‘We gaan een avondje AFAS doen’. In 2017 ging de boel live en het bleek aan alle kanten te kloppen als een klok.

Martijn vat het samen: ‘Wat ik het mooiste vind is dat een directeur of manager iedere avond wel ergens aan kan schuiven. Of dat nu bij een evenementenlocatie, theater of de voetbal is. Maar in AFAS Live nodigen we bewust de gebruikers van de software uit. Dus niet alleen de beslissers. We gaan juist voor de mensen die elke dag achter de knoppen zitten. Iemand die verloningen doet, de HR-medewerker, de magazijnmedewerker. Mensen die niet snel bijzondere cadeautjes krijgen en nu wel, en als je die blijdschap ziet bij die mensen, dat creëert een verbinding voor het leven. Muziek verbindt, muziek verbroedert. Het is een onderliggende emotie die iedereen begrijpt. Als je kijkt naar diversiteit en inclusie is muziek daar een hele mooie drager van. Normaal denken we bij doelgroepen: dit is de accountants-doelgroep en daar gaan we een bepaalde actie voor doen. Als je bij AFAS Live staat zie je juist een accountant, een bakker, een ondernemer bij elkaar staan. Het zijn op onze loge allemaal AFAS Software klanten maar ze doen iets heel anders in het leven. Het heeft te maken met passie en emotie en dat maakt het mooi’.

Marketingtechnisch werpt de samenwerking ook zijn vruchten af als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie. Leonie: ‘AFAS Software bereikt met AFAS Live een jongere doelgroep dan bijvoorbeeld via sponsoring van theater en voetbal. Daardoor draagt het ook bij aan hoe wij AFAS neer willen zetten als werkgever. Natuurlijk staat er op onze website dat wanneer je bij AFAS Software komt werken je ook naar AFAS Live mag als collega. Het zal niet de reden zijn dat mensen solliciteren maar het laat wel zien wat voor werkgever je bent'.

Dat het met de naamsbekendheid van het bedrijf wel goed zit is een gegeven feit. Toch is er altijd ruimte voor verbetering wat dat betreft en wordt er nu breder ingezet op het duidelijker te krijgen wat men dan precies doet en wie AFAS precies is. Door middel van goed gemikte activaties wordt er geprobeerd om dat aspect wat meer van de grond te krijgen. Een belangrijke wens was daarom dat er tijdens de samenwerking meer ingezet zou worden op B2B evenementen. Het was mede daardoor ook een bewuste keuze dat het woord ‘muziek’ niet in de nieuwe naam terecht kwam. De locatie is naast de muziek juíst een plek waar die B2B events uitstekend plaats kunnen vinden. AFAS Live is veel breder dan alleen maar live muziek met als perfecte voorbeeld de events van bijvoorbeeld DENK Producties met als absolute hoogtepunt het evenement met Barack Obama in 2018.

Ook bij onze hoofdsponsor is er aan goede herinneringen geen gebrek. Leonie: ‘Ik vind het altijd vooral prachtig om te kijken hoe andere gasten op de loge en mensen in het publiek genieten. Ik probeer daarom juist altijd naar verschillende soorten shows te gaan. Bijvoorbeeld Freek Vonk. Fantastisch om die koppies van die kinderen te zien en de dankbaarheid van ouders dat dit mogelijk is. Soms vergeet je zelf hoe speciaal het is om mee te maken, maar door reacties van klanten zie je weer in hoe bijzonder zo’n belevenis is. En voor mijzelf vond ik het concert van Chef’Special in 2018 heel gaaf.

Links Chef'Special in 2018 en rechts Freek Vonk in 2019 in AFAS Live.


Martijn haalt de trouwdag van ons koningspaar (2002) aan als herinnering omdat er op die dag in de HMH lekker wat te dansen viel met het ‘Dutch Dimension’ feest. ‘In mijn vrije tijd ging ik wel vaker naar evenementen en concerten, dus ik kende de locatie al. Met mijn kinderen ben ik naar Freek Vonk geweest, ze zijn nu al wat ouder maar toen vonden ze dat helemaal geweldig. Hij was hun held, toen voelde ik als ouder wat de ouders als relatie van AFAS Software ervaren. Wat dat doet met die kleine mensjes is echt heel gaaf’.

En nu iedereen weer los mag wordt er weer reikhalzend uitgekeken naar de volle agenda in de toekomst. Er is flink wat nieuwe aanwas van medewerkers die de afgelopen twee jaar nog niet de kans hebben gehad om naar een show in AFAS Live te gaan. Leonie: ‘Collega’s van AFAS Software die naar een show gaan hebben namelijk, naast zelf genieten van het concert, ook een taak: Host en hostesses van de AFAS Software loge. Het wordt een uitdaging om hen goed te informeren over wat ze moeten doen bij de shows. Maar ik merk dat iedereen heel graag weer wil. Dus dat gaat helemaal goedkomen’.


Heb je al een kijkje genomen in onze tour door 20 jaar HMH en AFAS Live?

Meer

Inmiddels 21 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live! Voor deze serie duiken we met verschillende coryfeeën de archieven in om terug te blikken op 2 decennia HMH/AFAS Live.

Als zeventiende in de reeks laten we het woord aan Leonie Brunekreef en Martijn Delahaye van het bedrijf wiens naam trots op onze gevel prijkt, onze naamgevend sponsor AFAS Software.
‘Het heeft te maken met passie en emotie en dat maakt het mooi’.


Leonie begon ongeveer 5 jaar geleden bij de Marketing afdeling van AFAS om daar de evenementen en de sponsorschappen te gaan ‘doen’. Toevalligerwijs was dit precies in het jaar dat de HMH omgetoverd werd tot AFAS Live. De neus in de boter dus. Anno 2022 geldt Leonie nog steeds als verbindende factor en zorgt zij er in een notendop voor dat zoveel mogelijk gasten van AFAS een onvergetelijke avond te beleven in ons pand. Het grote sales cliché dat ‘dit product zichzelf verkoopt’ is natuurlijk bijna te flauw maar toch. Een inkopper zou geen inkopper zijn als het niet waar was: Er is nu eenmaal voor ieder wat wils, of dat nu Freek Vonk is of Stromae. ‘We hebben met AFAS Live echt iets neer kunnen zetten waar elk concert 80 gasten van kunnen genieten zonder dat wij daar heel veel handmatig werk aan hebben. Klanten kunnen zich in principe eens per jaar inschrijven voor een show maar als we last minute nog plekken vrij hebben proberen we daar natuurlijk nog fans blij mee te maken.’ Wat het allemaal extra mooi maakt is dat naast de klanten ook de medewerkers van AFAS shows kunnen meemaken. Er werken ruim 600 mensen bij AFAS Software dus ook daar zitten altijd wel fans tussen.

Martijn is, hoewel dit in zijn eigen woorden voelt als de dag van gisteren, al iets langer werkzaam bij AFAS Software. Zowel hij als CEO Bas zijn enorme muziekfans dus toen AFAS op het punt stond te stoppen met wat grote sponsorprojecten ontstond al vrij snel het idee om ‘iets’ met muziek te doen. Iets wat voor iedereen is en wat verbindt. Met dat in het achterhoofd ontstond het contact met John Mulder. Na een leuk gesprek wat vooral over de gedeelde liefde voor muziek ging, is er uiteindelijk geopperd dat AFAS interesse had in een sponsorobject. Zoals dat gaat met deuren die dicht gaan, ging er ook eentje open. Het toeval wilde dat de verbintenis met Heineken tegen zijn einde liep en zo is het balletje gaan rollen. Er is lang gesteggeld over de naam. Want hoe vervang je de naam van een instituut en zorg je er tegelijk voor dat je bedrijfsnaam tóch over de tong gaat. ‘We wilden dat mensen zouden gaan zeggen: ‘We gaan een avondje AFAS doen’. In 2017 ging de boel live en het bleek aan alle kanten te kloppen als een klok.

Martijn vat het samen: ‘Wat ik het mooiste vind is dat een directeur of manager iedere avond wel ergens aan kan schuiven. Of dat nu bij een evenementenlocatie, theater of de voetbal is. Maar in AFAS Live nodigen we bewust de gebruikers van de software uit. Dus niet alleen de beslissers. We gaan juist voor de mensen die elke dag achter de knoppen zitten. Iemand die verloningen doet, de HR-medewerker, de magazijnmedewerker. Mensen die niet snel bijzondere cadeautjes krijgen en nu wel, en als je die blijdschap ziet bij die mensen, dat creëert een verbinding voor het leven. Muziek verbindt, muziek verbroedert. Het is een onderliggende emotie die iedereen begrijpt. Als je kijkt naar diversiteit en inclusie is muziek daar een hele mooie drager van. Normaal denken we bij doelgroepen: dit is de accountants-doelgroep en daar gaan we een bepaalde actie voor doen. Als je bij AFAS Live staat zie je juist een accountant, een bakker, een ondernemer bij elkaar staan. Het zijn op onze loge allemaal AFAS Software klanten maar ze doen iets heel anders in het leven. Het heeft te maken met passie en emotie en dat maakt het mooi’.

Marketingtechnisch werpt de samenwerking ook zijn vruchten af als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie. Leonie: ‘AFAS Software bereikt met AFAS Live een jongere doelgroep dan bijvoorbeeld via sponsoring van theater en voetbal. Daardoor draagt het ook bij aan hoe wij AFAS neer willen zetten als werkgever. Natuurlijk staat er op onze website dat wanneer je bij AFAS Software komt werken je ook naar AFAS Live mag als collega. Het zal niet de reden zijn dat mensen solliciteren maar het laat wel zien wat voor werkgever je bent'.

Dat het met de naamsbekendheid van het bedrijf wel goed zit is een gegeven feit. Toch is er altijd ruimte voor verbetering wat dat betreft en wordt er nu breder ingezet op het duidelijker te krijgen wat men dan precies doet en wie AFAS precies is. Door middel van goed gemikte activaties wordt er geprobeerd om dat aspect wat meer van de grond te krijgen. Een belangrijke wens was daarom dat er tijdens de samenwerking meer ingezet zou worden op B2B evenementen. Het was mede daardoor ook een bewuste keuze dat het woord ‘muziek’ niet in de nieuwe naam terecht kwam. De locatie is naast de muziek juíst een plek waar die B2B events uitstekend plaats kunnen vinden. AFAS Live is veel breder dan alleen maar live muziek met als perfecte voorbeeld de events van bijvoorbeeld DENK Producties met als absolute hoogtepunt het evenement met Barack Obama in 2018.

Ook bij onze hoofdsponsor is er aan goede herinneringen geen gebrek. Leonie: ‘Ik vind het altijd vooral prachtig om te kijken hoe andere gasten op de loge en mensen in het publiek genieten. Ik probeer daarom juist altijd naar verschillende soorten shows te gaan. Bijvoorbeeld Freek Vonk. Fantastisch om die koppies van die kinderen te zien en de dankbaarheid van ouders dat dit mogelijk is. Soms vergeet je zelf hoe speciaal het is om mee te maken, maar door reacties van klanten zie je weer in hoe bijzonder zo’n belevenis is. En voor mijzelf vond ik het concert van Chef’Special in 2018 heel gaaf.

Links Chef'Special in 2018 en rechts Freek Vonk in 2019 in AFAS Live.


Martijn haalt de trouwdag van ons koningspaar (2002) aan als herinnering omdat er op die dag in de HMH lekker wat te dansen viel met het ‘Dutch Dimension’ feest. ‘In mijn vrije tijd ging ik wel vaker naar evenementen en concerten, dus ik kende de locatie al. Met mijn kinderen ben ik naar Freek Vonk geweest, ze zijn nu al wat ouder maar toen vonden ze dat helemaal geweldig. Hij was hun held, toen voelde ik als ouder wat de ouders als relatie van AFAS Software ervaren. Wat dat doet met die kleine mensjes is echt heel gaaf’.

En nu iedereen weer los mag wordt er weer reikhalzend uitgekeken naar de volle agenda in de toekomst. Er is flink wat nieuwe aanwas van medewerkers die de afgelopen twee jaar nog niet de kans hebben gehad om naar een show in AFAS Live te gaan. Leonie: ‘Collega’s van AFAS Software die naar een show gaan hebben namelijk, naast zelf genieten van het concert, ook een taak: Host en hostesses van de AFAS Software loge. Het wordt een uitdaging om hen goed te informeren over wat ze moeten doen bij de shows. Maar ik merk dat iedereen heel graag weer wil. Dus dat gaat helemaal goedkomen’.


Heb je al een kijkje genomen in onze tour door 20 jaar HMH en AFAS Live?

Martijn & Leonie van naamgevendpartner AFAS Software over de samenwerking met AFAS Live