Belangrijke informatie Covid-19 AFAS Live klik hier

John Mulder en Ruben Brouwer van MOJO over 20 jaar samenwerken met HMH/AFAS Live

Terug naar overzicht

John Mulder en Ruben Brouwer van MOJO over 20 jaar samenwerken met HMH/AFAS Live

20 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live! Voor deze serie duiken we met verschillende coryfeeën de archieven in om terug te blikken op 2 decennia HMH/AFAS Live. 

Als zesde in de reeks schuiven John Mulder en Ruben Brouwer aan. Samen goed voor bijna 50 jaar ervaring binnen concertorganisator MOJO en beiden al vanaf dag 1 betrokken bij de HMH/AFAS Live. Ruben in eerste instantie als bezoeker van de eerste show ooit in ons pand, en sinds 2008 werkzaam bij MOJO. John was in 1995 al bezig met de vormgeving en actieve totstandkoming van onze locatie.

‘De markt zal totaal exploderen en AFAS Live komt een lawine aan shows tegemoet’

Nadat er in een korte tijd veel directiewissels plaats hadden gevonden werd John Mulder gevraagd om naast Leon Ramakers als directeur aan te treden bij MOJO. Echter werd er besloten het samen te gaan doen met Ruben Brouwer. Een onverwachts huwelijk, gebaseerd op onvoorwaardelijk vertrouwen. Een schot in de roos bovendien want het blijkt een goede combinatie, met wederzijds respect en kennis van zaken als leidraad. Waar de een soms kan twijfelen hakt de ander knopen door en waar de ander soms te hard van stapel loopt trekt de ander aan de rem waar nodig.

‘Ik was niet betrokken bij het ontstaan van de HMH maar ik vond het vanaf dag 1 een unieke zaal’ herinnert Brouwer zich. ‘Intiem maar met een ultieme beleving. Toen ik vervolgens bij MOJO kwam werken word je opeens betrokken bij de zaal voor het sluiten van nieuwe sponsordeals en huurcontracten etc. Je ziet zo alles ineens van een heel andere kant. Toen vervolgens de Ziggo Dome werd gebouwd, en het personeel kantoor hield in de kleedkamers van AFAS Live zie je pas echt wat er allemaal bij komt kijken’.

Een hoop, zo blijkt. De voorbereidingen duurde alles bij elkaar ongeveer 7 jaar. Vormgeving, locatie, gemeentebeleid noem het maar. John: ‘Er zijn natuurlijk talloze zalen die speciaal gebouwd zijn als theater, of voor opera of klassieke muziek. Maar een zaal die zó specifiek en zonder enkele concessie neergezet is voor versterkte livemuziek. Dat was echt nieuw toen. 

Tijdens het ontwerp is exclusief geredeneerd vanuit het perspectief van een bandje op tour. Wat maakt het bad zo warm mogelijk? Wat zouden we zélf als perfecte omstandigheden ervaren wanneer je als tourende artiest ergens binnen komt? Topgeluid, met al de wanden en het volledige plafond akoestisch, logistiek uitstekend en geweldige kleedkamers. De locatie werkt goed en dat succes heeft niet op de laatste plaats te maken met het AFAS Live team. Organisatoren voelen zich welkom, het pand is verzorgd, schoon en up-to-date. Jullie deliveren altijd’.

Als concertorganisator heeft MOJO artiesten in principe al in een zeer vroeg stadium van hun carrière op de korrel. Je bent er al bij vanaf de shows in kleinere zalen. Vervolgens wordt er een soort plan van aanpak voor de Nederlandse (concert)markt gemaakt en blijft men nauw betrokken bij de artiesten in de stal. Er bestaat wel degelijk een traditionele manier van ‘bouwen aan je carrière’ waar een zaal als AFAS Live vrijwel altijd wordt aangedaan. Maar toch, in het huidige digitale tijdperk kan het hard gaan en kan je zomaar binnen 24 uur van amateur tot wereldster gepromoveerd zijn.

Bij MOJO zijn een man of twintig dag en nacht druk bezig met dat te monitoren. Zo zijn er acts die alle kleine zalen overslaan en vanuit het niets in AFAS Live stonden, maar waar je een jaar later niets meer van hoort. Maar ook acts als Guns ’n Roses die optraden voor 300 man en vervolgens van de een op de andere dag al 30 jaar stadions uitverkopen.
Dan kan het ook nog zo zijn dat gearriveerde megasterren zoals Bruce Springsteen juist kiezen voor AFAS Live vanwege de intieme setting en sfeer.

Het gevoel van intimiteit. Het idee dat je, waar je dan ook staat, de artiest bijna aan kan raken. Precies dat doet Ruben denken aan één van zijn favoriete avonden in onze zaal: Eddie Vedder en Ben Howard. ‘Het is geweldig indrukwekkend hoe artiesten in een zaal met 6.000 man zo’n intieme sfeer kunnen neerzetten. Het enige wat ze nodig hebben is een ukelele of gitaar’.

Voor John is het stuivertje wisselen tussen het concert van Lenny Kravitz op de toppen van zijn kunnen in 2008 (‘Sensationeel!’) en The Voice Of Holland opnames in 2010, toen Ben Saunders won.

‘Het is dan geen wereldberoemde artiest op het podium, maar om in twee dagen vijf concerten te organiseren voor een televisieopname was in die tijd revolutionair. Het was een deels staande en deels zittende show en binnen 45 minuten moest de zaal leeg en schoon zijn én klaar staan voor de volgende ronde. Dat kan alleen als je als organisator binnen komt en er een kordaat team klaar staat wat open staat voor gekke dingen, een snelle load-out (of in) en oplossingsgericht is’.

Naast de realisatie van de HMH/AFAS Live stond John ook al aan de wieg van de, zo langzamerhand legendarische, MOJO Barriers. De herkenbare, snel op te zetten en vooral oersterke aluminium ‘dranghekken’ die je werkelijk óveral tegenkomt. In 1988 ontsprongen aan het brein van John Mulder en Leon Ramakers en inmiddels niet meer weg te denken uit het internationale livecircuit.

Het idee ontstond tijdens een concert van Michael Jackson in de Rotterdamse Kuip waar honderden meiden in de verdrukking kwamen en flauw vielen. De security en EHBO’ers hadden hun handen overvol aan het wegdragen van jonge fans met nergens ruimte om snel ter plaatse te kunnen zijn en goed te kunnen handelen. Iets later bij een concert van Doe Maar was het wéér raak, toen is men gaan ontwerpen.  

Voor het concert van The Rolling Stones zijn er direct driehonderd MOJO Barriers neergezet. Ze kwamen vers van de lasser en werden in een rij voor het podium geplaatst. De overige werden gebruikt om twee vakken in het publiek te maken.

‘De crew van The Stones dachten op voorhand dat we gek waren geworden, maar waren na het concert laaiend enthousiast. Het eerste wat ze na de show zeiden was: “Dit moet mee op tour”. Daar hadden we totaal niet over nagedacht, maar we hebben de boel ingepakt en meegegeven. Kort daarna was precies hetzelfde voor de show van Tina Turner. Ook zij en haar crew wilden de MOJO Barriers mee op tour na het concert. Sindsdien is het balletje gaan rollen.’


Het idee van de gecreëerde vakken is natuurlijk dat de druk ván, en óp de massa aanzienlijk afneemt. Bezoekers hebben er geen last van, want je kan alles nog steeds perfect zien. Maar het is een stuk voordeliger voor de security en het EHBO personeel die tussen de vakken door een looppad hebben. Die kunnen dus op plekken kunnen geraken zonder zich een weg te moeten banen door een zee van uitgelaten muziekfans. Zie daar en passant ook de geboorte van het begrip ‘crowd control’. Of het nu tijdens concerten, festivals of voetbalwedstrijden is, de term is tegenwoordig onmogelijk weg te denken uit de evenementen industrie. Allemaal dankzij de heren van MOJO. 

We sluiten af met warme woorden voor onze jarige organisatie.

‘’Iedereen kan techniek inhuren en een show geven op een podium. Maar zonder performance kom je er niet. Dat geldt ook voor een zaal: Iedereen met veel geld kan een zaal bouwen, maar zonder performance ben je nergens. De collega’s van AFAS Live zijn die performance. De teamspirit en knowhow van collega’s maken de locatie.

En wat betreft de toekomst na Covid-19?
‘Artiesten en organisaties willen hun shows inhalen en het publiek kan niet wachten. De markt zal totaal exploderen en AFAS Live komt een lawine aan shows tegemoet’.

Wij kunnen niet wachten!

Heb je al een kijkje genomen in onze tour door 20 jaar HMH en AFAS Live?

Meer

20 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live! Voor deze serie duiken we met verschillende coryfeeën de archieven in om terug te blikken op 2 decennia HMH/AFAS Live. 

Als zesde in de reeks schuiven John Mulder en Ruben Brouwer aan. Samen goed voor bijna 50 jaar ervaring binnen concertorganisator MOJO en beiden al vanaf dag 1 betrokken bij de HMH/AFAS Live. Ruben in eerste instantie als bezoeker van de eerste show ooit in ons pand, en sinds 2008 werkzaam bij MOJO. John was in 1995 al bezig met de vormgeving en actieve totstandkoming van onze locatie.

‘De markt zal totaal exploderen en AFAS Live komt een lawine aan shows tegemoet’

Nadat er in een korte tijd veel directiewissels plaats hadden gevonden werd John Mulder gevraagd om naast Leon Ramakers als directeur aan te treden bij MOJO. Echter werd er besloten het samen te gaan doen met Ruben Brouwer. Een onverwachts huwelijk, gebaseerd op onvoorwaardelijk vertrouwen. Een schot in de roos bovendien want het blijkt een goede combinatie, met wederzijds respect en kennis van zaken als leidraad. Waar de een soms kan twijfelen hakt de ander knopen door en waar de ander soms te hard van stapel loopt trekt de ander aan de rem waar nodig.

‘Ik was niet betrokken bij het ontstaan van de HMH maar ik vond het vanaf dag 1 een unieke zaal’ herinnert Brouwer zich. ‘Intiem maar met een ultieme beleving. Toen ik vervolgens bij MOJO kwam werken word je opeens betrokken bij de zaal voor het sluiten van nieuwe sponsordeals en huurcontracten etc. Je ziet zo alles ineens van een heel andere kant. Toen vervolgens de Ziggo Dome werd gebouwd, en het personeel kantoor hield in de kleedkamers van AFAS Live zie je pas echt wat er allemaal bij komt kijken’.

Een hoop, zo blijkt. De voorbereidingen duurde alles bij elkaar ongeveer 7 jaar. Vormgeving, locatie, gemeentebeleid noem het maar. John: ‘Er zijn natuurlijk talloze zalen die speciaal gebouwd zijn als theater, of voor opera of klassieke muziek. Maar een zaal die zó specifiek en zonder enkele concessie neergezet is voor versterkte livemuziek. Dat was echt nieuw toen. 

Tijdens het ontwerp is exclusief geredeneerd vanuit het perspectief van een bandje op tour. Wat maakt het bad zo warm mogelijk? Wat zouden we zélf als perfecte omstandigheden ervaren wanneer je als tourende artiest ergens binnen komt? Topgeluid, met al de wanden en het volledige plafond akoestisch, logistiek uitstekend en geweldige kleedkamers. De locatie werkt goed en dat succes heeft niet op de laatste plaats te maken met het AFAS Live team. Organisatoren voelen zich welkom, het pand is verzorgd, schoon en up-to-date. Jullie deliveren altijd’.

Als concertorganisator heeft MOJO artiesten in principe al in een zeer vroeg stadium van hun carrière op de korrel. Je bent er al bij vanaf de shows in kleinere zalen. Vervolgens wordt er een soort plan van aanpak voor de Nederlandse (concert)markt gemaakt en blijft men nauw betrokken bij de artiesten in de stal. Er bestaat wel degelijk een traditionele manier van ‘bouwen aan je carrière’ waar een zaal als AFAS Live vrijwel altijd wordt aangedaan. Maar toch, in het huidige digitale tijdperk kan het hard gaan en kan je zomaar binnen 24 uur van amateur tot wereldster gepromoveerd zijn.

Bij MOJO zijn een man of twintig dag en nacht druk bezig met dat te monitoren. Zo zijn er acts die alle kleine zalen overslaan en vanuit het niets in AFAS Live stonden, maar waar je een jaar later niets meer van hoort. Maar ook acts als Guns ’n Roses die optraden voor 300 man en vervolgens van de een op de andere dag al 30 jaar stadions uitverkopen.
Dan kan het ook nog zo zijn dat gearriveerde megasterren zoals Bruce Springsteen juist kiezen voor AFAS Live vanwege de intieme setting en sfeer.

Het gevoel van intimiteit. Het idee dat je, waar je dan ook staat, de artiest bijna aan kan raken. Precies dat doet Ruben denken aan één van zijn favoriete avonden in onze zaal: Eddie Vedder en Ben Howard. ‘Het is geweldig indrukwekkend hoe artiesten in een zaal met 6.000 man zo’n intieme sfeer kunnen neerzetten. Het enige wat ze nodig hebben is een ukelele of gitaar’.

Voor John is het stuivertje wisselen tussen het concert van Lenny Kravitz op de toppen van zijn kunnen in 2008 (‘Sensationeel!’) en The Voice Of Holland opnames in 2010, toen Ben Saunders won.

‘Het is dan geen wereldberoemde artiest op het podium, maar om in twee dagen vijf concerten te organiseren voor een televisieopname was in die tijd revolutionair. Het was een deels staande en deels zittende show en binnen 45 minuten moest de zaal leeg en schoon zijn én klaar staan voor de volgende ronde. Dat kan alleen als je als organisator binnen komt en er een kordaat team klaar staat wat open staat voor gekke dingen, een snelle load-out (of in) en oplossingsgericht is’.

Naast de realisatie van de HMH/AFAS Live stond John ook al aan de wieg van de, zo langzamerhand legendarische, MOJO Barriers. De herkenbare, snel op te zetten en vooral oersterke aluminium ‘dranghekken’ die je werkelijk óveral tegenkomt. In 1988 ontsprongen aan het brein van John Mulder en Leon Ramakers en inmiddels niet meer weg te denken uit het internationale livecircuit.

Het idee ontstond tijdens een concert van Michael Jackson in de Rotterdamse Kuip waar honderden meiden in de verdrukking kwamen en flauw vielen. De security en EHBO’ers hadden hun handen overvol aan het wegdragen van jonge fans met nergens ruimte om snel ter plaatse te kunnen zijn en goed te kunnen handelen. Iets later bij een concert van Doe Maar was het wéér raak, toen is men gaan ontwerpen.  

Voor het concert van The Rolling Stones zijn er direct driehonderd MOJO Barriers neergezet. Ze kwamen vers van de lasser en werden in een rij voor het podium geplaatst. De overige werden gebruikt om twee vakken in het publiek te maken.

‘De crew van The Stones dachten op voorhand dat we gek waren geworden, maar waren na het concert laaiend enthousiast. Het eerste wat ze na de show zeiden was: “Dit moet mee op tour”. Daar hadden we totaal niet over nagedacht, maar we hebben de boel ingepakt en meegegeven. Kort daarna was precies hetzelfde voor de show van Tina Turner. Ook zij en haar crew wilden de MOJO Barriers mee op tour na het concert. Sindsdien is het balletje gaan rollen.’


Het idee van de gecreëerde vakken is natuurlijk dat de druk ván, en óp de massa aanzienlijk afneemt. Bezoekers hebben er geen last van, want je kan alles nog steeds perfect zien. Maar het is een stuk voordeliger voor de security en het EHBO personeel die tussen de vakken door een looppad hebben. Die kunnen dus op plekken kunnen geraken zonder zich een weg te moeten banen door een zee van uitgelaten muziekfans. Zie daar en passant ook de geboorte van het begrip ‘crowd control’. Of het nu tijdens concerten, festivals of voetbalwedstrijden is, de term is tegenwoordig onmogelijk weg te denken uit de evenementen industrie. Allemaal dankzij de heren van MOJO. 

We sluiten af met warme woorden voor onze jarige organisatie.

‘’Iedereen kan techniek inhuren en een show geven op een podium. Maar zonder performance kom je er niet. Dat geldt ook voor een zaal: Iedereen met veel geld kan een zaal bouwen, maar zonder performance ben je nergens. De collega’s van AFAS Live zijn die performance. De teamspirit en knowhow van collega’s maken de locatie.

En wat betreft de toekomst na Covid-19?
‘Artiesten en organisaties willen hun shows inhalen en het publiek kan niet wachten. De markt zal totaal exploderen en AFAS Live komt een lawine aan shows tegemoet’.

Wij kunnen niet wachten!

Heb je al een kijkje genomen in onze tour door 20 jaar HMH en AFAS Live?

John Mulder en Ruben Brouwer van MOJO over 20 jaar samenwerken met HMH/AFAS Live