Head Promoter Wouter de Wilde van Greenhouse Talent over shows in HMH / AFAS Live

Terug naar overzicht

Head Promoter Wouter de Wilde van Greenhouse Talent over shows in HMH / AFAS Live

20 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live! Zeker na een jaar waarin sectorbreed een groot rood kruis door de volledige programmering moest, kunnen en mogen we dit niet stilletjes aan ons voorbij laten gaan. Voor deze serie duiken we met verschillende coryfeeën de archieven in om terug te blikken op 2 decennia HMH/AFAS Live.

Als zevende in de reeks spraken we met Greenhouse Talent. Promoter, festivalorganisator en booking agency met wie AFAS Live al jarenlang samenwerkt. Head Promoter Wouter de Wilde blikt samen met ons terug op geweldige jaren.

‘Een concert één week van te voren in de verkoop zetten, en dan binnen een paar minuten uitverkopen geeft een kick’.

 
De eerste slag van Greenhouse Talent in de toenmalige Heineken Music Hall dateert alweer van  januari 2011. Het was niemand minder dan Drake, met in het voorprogramma de rapper J. Cole. Een niet mis te verstaan affiche. We hoeven niemand te overtuigen dat beide heren anno 2021 afzonderlijk van elkaar een veel grotere locatie met de vingers in de neus uit zouden verkopen. Het bleek vruchtbare grond voor een prettige samenwerking waaruit in de loop der jaren een prachtig rijtje memorabele shows zijn voortgekomen. Kanye West, Backstreet Boys en Selena Gomez om er eens een paar te noemen. Stuk voor stuk klinkende namen.

De show van (toen nog) Kanye West was vooral legendarisch. ‘De aankondigingsposter hangt hier ter herinnering nog op kantoor. Hier staat in het groot opgeschreven “aanstaande donderdag in de Heineken Music Hall”. We hadden die show de vrijdag ervoor aangekondigd voor minder dan een week later’, laat Wouter weten. Een knap staaltje snel schakelen. Greenhouse Talent is er niet vies van en houdt wel van een risicootje. ‘Een concert in zo’n korte periode organiseren heeft flink wat voeten in de aarde, maar het is ontzettend gaaf als het uiteindelijk lukt’.

Zo was er ook nog Jim Jefferies. De Australische stand-up comedian die voor een televisiespecial naar Nederland kwam en last minute bedacht om er gelijk een show aan vast te plakken. ‘Één week voor de show in de HMH zijn de tickets in de verkoop gegaan en direct uitverkocht’, zegt Wouter.

Als het woord memorabel dan toch gevallen is, mogen we de wereldwijde stormachtige opkomst van de K-pop en daarmee de shows van de sensatie Monsta X in 2018 en 2019 zeker niet vergeten. K-pop laat zich qua hysterie met niets vergelijken, en was voor iedereen die erbij betrokken was een nieuwe vorm van concerten organiseren. Greenhouse Talent heeft genoeg concerten en shows op hun naam staan. Ze kennen het klappen van de zweep. En toch, het muziekgenre uit Zuid-Korea blijkt echt andere koek. Bloedfanatieke fans, extreem grote producties, werken met verschillende rangen in de zaal. Allemaal zaken waar rekening mee moet worden gehouden. ‘Alles waar je aan kan denken dat normaal is tijdens een avond, gaat bij zo’n show anders en dat maakt het extra leuk’.

Links: Monsta X in 2019 en Rechts: Bryan Ferry met Metropole Orkest in 2018

Greenhouse Talent heeft ook aardig wat seated shows in onze zaal op hun naam staan. ‘Dan merk je dat AFAS Live naast een concertzaal ook een te gek theater is’. Toen de HMH net open was stonden er nog geen, of niet veel, comedyshows op de agenda. Daar is de laatste jaren veel verandering in gekomen. Wouter vertelt: ‘Wat we met comedy merkten is dat door de opkomst van o.a. YouTube en Netflix mensen meer toegang kregen tot internationale comedy’. De populariteit nam hierdoor flink toe. Zo kon het dat Trevor Noah in 2012 voor 150 fans in Toomler stond, en de daarop volgende keer voor 3.500 man in de HMH. Een grote ontwikkeling in de comedy wereld!

Daarnaast is een omgetoverd AFAS Live tot theateropstelling ook een uitkomst geweest voor bijvoorbeeld de shows Bryan Ferry & Metropole Orkest of Tears for Fears. Ook de editie van het festival C2C: Country to Country in 2019 mag genoemd worden. Het jaar daarop werd het succesvolle format uitbereid naar een tweedaagse set-up. Het bleek in 2020 het laatste Greenhouse Talent evenement voor de coronapandemie.

Als afsluiter hebben ze nog wat warme woorden voor ons over. ‘Al onze eerste uitprobeersels hebben we in de HMH en AFAS Live gedaan. Soms is het een groot succes en soms niet. Het is, ook voor ons als bezoeker, een fijne zaal met de perfecte grootte. De open visie van de mensen die er werken en het feit dat bijna alles hier kan maakt de samenwerking geweldig. We hebben vanaf dag één een goede klik’.
De eerst volgende show van Greenhouse Talent in AFAS Live is de uitverkochte show van de Zuid-Koreaanse boyband ATEEZ op 13 februari 2022. De daarop volgende show van Greenhouse Talent meemaken? Dat kan! Op 18 april 2022 staat de Engelse comedian Russell Howard met zijn show ‘Respite’ in AFAS Live. Check onze website voor meer info.


Volgende keer vertelt Willem Venema over zijn tijd in de Heineken Music Hall en AFAS Live.

 
Heb je al een kijkje genomen in onze tour door 20 jaar HMH en AFAS Live?


Meer

20 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live! Zeker na een jaar waarin sectorbreed een groot rood kruis door de volledige programmering moest, kunnen en mogen we dit niet stilletjes aan ons voorbij laten gaan. Voor deze serie duiken we met verschillende coryfeeën de archieven in om terug te blikken op 2 decennia HMH/AFAS Live.

Als zevende in de reeks spraken we met Greenhouse Talent. Promoter, festivalorganisator en booking agency met wie AFAS Live al jarenlang samenwerkt. Head Promoter Wouter de Wilde blikt samen met ons terug op geweldige jaren.

‘Een concert één week van te voren in de verkoop zetten, en dan binnen een paar minuten uitverkopen geeft een kick’.

 
De eerste slag van Greenhouse Talent in de toenmalige Heineken Music Hall dateert alweer van  januari 2011. Het was niemand minder dan Drake, met in het voorprogramma de rapper J. Cole. Een niet mis te verstaan affiche. We hoeven niemand te overtuigen dat beide heren anno 2021 afzonderlijk van elkaar een veel grotere locatie met de vingers in de neus uit zouden verkopen. Het bleek vruchtbare grond voor een prettige samenwerking waaruit in de loop der jaren een prachtig rijtje memorabele shows zijn voortgekomen. Kanye West, Backstreet Boys en Selena Gomez om er eens een paar te noemen. Stuk voor stuk klinkende namen.

De show van (toen nog) Kanye West was vooral legendarisch. ‘De aankondigingsposter hangt hier ter herinnering nog op kantoor. Hier staat in het groot opgeschreven “aanstaande donderdag in de Heineken Music Hall”. We hadden die show de vrijdag ervoor aangekondigd voor minder dan een week later’, laat Wouter weten. Een knap staaltje snel schakelen. Greenhouse Talent is er niet vies van en houdt wel van een risicootje. ‘Een concert in zo’n korte periode organiseren heeft flink wat voeten in de aarde, maar het is ontzettend gaaf als het uiteindelijk lukt’.

Zo was er ook nog Jim Jefferies. De Australische stand-up comedian die voor een televisiespecial naar Nederland kwam en last minute bedacht om er gelijk een show aan vast te plakken. ‘Één week voor de show in de HMH zijn de tickets in de verkoop gegaan en direct uitverkocht’, zegt Wouter.

Als het woord memorabel dan toch gevallen is, mogen we de wereldwijde stormachtige opkomst van de K-pop en daarmee de shows van de sensatie Monsta X in 2018 en 2019 zeker niet vergeten. K-pop laat zich qua hysterie met niets vergelijken, en was voor iedereen die erbij betrokken was een nieuwe vorm van concerten organiseren. Greenhouse Talent heeft genoeg concerten en shows op hun naam staan. Ze kennen het klappen van de zweep. En toch, het muziekgenre uit Zuid-Korea blijkt echt andere koek. Bloedfanatieke fans, extreem grote producties, werken met verschillende rangen in de zaal. Allemaal zaken waar rekening mee moet worden gehouden. ‘Alles waar je aan kan denken dat normaal is tijdens een avond, gaat bij zo’n show anders en dat maakt het extra leuk’.

Links: Monsta X in 2019 en Rechts: Bryan Ferry met Metropole Orkest in 2018

Greenhouse Talent heeft ook aardig wat seated shows in onze zaal op hun naam staan. ‘Dan merk je dat AFAS Live naast een concertzaal ook een te gek theater is’. Toen de HMH net open was stonden er nog geen, of niet veel, comedyshows op de agenda. Daar is de laatste jaren veel verandering in gekomen. Wouter vertelt: ‘Wat we met comedy merkten is dat door de opkomst van o.a. YouTube en Netflix mensen meer toegang kregen tot internationale comedy’. De populariteit nam hierdoor flink toe. Zo kon het dat Trevor Noah in 2012 voor 150 fans in Toomler stond, en de daarop volgende keer voor 3.500 man in de HMH. Een grote ontwikkeling in de comedy wereld!

Daarnaast is een omgetoverd AFAS Live tot theateropstelling ook een uitkomst geweest voor bijvoorbeeld de shows Bryan Ferry & Metropole Orkest of Tears for Fears. Ook de editie van het festival C2C: Country to Country in 2019 mag genoemd worden. Het jaar daarop werd het succesvolle format uitbereid naar een tweedaagse set-up. Het bleek in 2020 het laatste Greenhouse Talent evenement voor de coronapandemie.

Als afsluiter hebben ze nog wat warme woorden voor ons over. ‘Al onze eerste uitprobeersels hebben we in de HMH en AFAS Live gedaan. Soms is het een groot succes en soms niet. Het is, ook voor ons als bezoeker, een fijne zaal met de perfecte grootte. De open visie van de mensen die er werken en het feit dat bijna alles hier kan maakt de samenwerking geweldig. We hebben vanaf dag één een goede klik’.
De eerst volgende show van Greenhouse Talent in AFAS Live is de uitverkochte show van de Zuid-Koreaanse boyband ATEEZ op 13 februari 2022. De daarop volgende show van Greenhouse Talent meemaken? Dat kan! Op 18 april 2022 staat de Engelse comedian Russell Howard met zijn show ‘Respite’ in AFAS Live. Check onze website voor meer info.


Volgende keer vertelt Willem Venema over zijn tijd in de Heineken Music Hall en AFAS Live.

 
Heb je al een kijkje genomen in onze tour door 20 jaar HMH en AFAS Live?


Head Promoter Wouter de Wilde van Greenhouse Talent over shows in HMH / AFAS Live