Hans van Avendonk, directeur van Fijnevent, over hun zakelijke events in AFAS Live

Terug naar overzicht

Hans van Avendonk, directeur van Fijnevent, over hun zakelijke events in AFAS Live

20 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live! Zeker na een jaar waarin sectorbreed een groot rood kruis door de volledige programmering moest, kunnen en mogen we dit niet stilletjes aan ons voorbij laten gaan. Voor deze serie duiken we met verschillende coryfeeën de archieven in om terug te blikken op 2 decennia HMH/AFAS Live.

Als dertiende in de reeks schuift Hans van Avendonk bij ons aan, eigenaar en directeur van Fijnevent. ‘Dit maakt het geheel tot een soort speeltuin waardoor je aan elk event een andere draai kan geven’.

Het is alweer vijftien jaar geleden dat Hans van Avendonk Fijnevent oprichtte. Na, nota bene samen met onze directeur Birgitte, lang in de evenementen werkzaam geweest te zijn begon Hans voor zichzelf en mikte met zijn bedrijf voor 100 procent op de zakelijke markt. Daar opereert Fijnevent vandaag de dag hoofdzakelijk nog steeds. In deze turbulente tijden zijn de vleugels weliswaar noodgedwongen uitgeslagen richting het creëren van Brand Experiences.

Fijnevent in AFAS Live voor de organisatie BDO


Dit resulteerde zodoende in een fonkelnieuw label voor kantoordesign. In het achterhoofd gehouden dat thuiswerken steeds meer in schwung raakt en daarmee ‘het kantoor’ meer en meer een ontmoetingsplek wordt voor collega’s en relaties is het voor Fijnevent een logische stap dat kantoren qua ontwerp dan ook mee moeten met de vaart der volkeren: ‘Een vooruitstrevend en energiek merkgevoel uitdragen kan niet vanuit een suf kantoor’.

Hans was reeds vanaf het prille begin aanwezig bij de realisering van de HMH. In een adviserende rol zat hij rond de tafel met de architecten om de food & beverage logistiek in te passen in het pand. Er maken een hoop verschillende externe cateringpartijen gebruik van de AFAS Live faciliteiten voor zakelijke evenementen, dus het was zaak de routing van meet af aan zo optimaal mogelijk te krijgen. Geen eenvoudige taak. Het grote uithangbord van onze venue is en was natuurlijk de akoestiek. Daar moest een hoop voor wijken en er werd dus aardig bezuinigd op Hans zijn plannen. Edoch: Wat verbouwingen en aanpassingen daargelaten, staat het ontwerp van die logistiek nog steeds zoals het 20 jaar geleden ontworpen is. Goed werk, zeggen we dan.

Naast al die fantastische concerten vaart AFAS Live wel bij een aanzienlijk aandeel in de zakelijke evenementenmarkt. 'Het leuke aan de Black Box in jullie pand is dat er op iedere vierkante meter een rigging punt (een plek in een plafond waar audiovisuele apparatuur of decorstukken aan opgehangen kunnen worden. Red.) te krijgen is. Je kan werkelijk alles bij jullie kwijt. Dit maakt het geheel tot een soort speeltuin waardoor je aan elk event een andere draai kan geven. Tel daarbij op dat de aanzienlijke hoogte van de zaal absoluut een grote rol speelt in de dynamiek van jullie locatie. Zo hebben wij met Fijnevent tijdens een evenement bijvoorbeeld eens een aantal kermisattracties neergezet in de zaal om deze een andere beleving te geven. Het is een ideale zaal om dingen in te organiseren'.

Kermisattractie in onze zaal door Fijnevent

De wegen van AFAS Live en Fijnevent hebben elkaar dus regelmatig gekruist in de loop der jaren. Voor Hans was de meest memorabele opdracht er eentje namens Disney. Om de lancering van de film Finding Nemo te vieren werd onze venue voor die gelegenheid volledig omgetoverd tot een grote onderwaterwereld. DJ Tiësto, toentertijd in de hotste fase van zijn toch al indrukwekkende carrière, kwam de muziek verzorgen. Een knap staaltje. Een ander mooi voorbeeld was die ene keer dat er voor een event niet 6.000 maar 7.000! man uitgenodigd werd en men in allerijl de capaciteit op moest zien te rekken. De toenmalige Pepsi Stage op het grasveld naast AFAS Live werd erbij getrokken en er werden overal tenten opgezet om iedereen alsnog toegang te kunnen verlenen.

‘In dat soort gevallen is het prettig dat je je professionele partners al lang en goed kent. Je moet met elkaar kunnen lezen en schrijven tijdens dat soort excessen’. En dat is precies wat Hans voor ogen houdt door de organisatie klein te houden en bewust te kiezen voor ingehuurde specialisten waar al jaren mee samengewerkt wordt. Dit zorgt dat er voor Fijnevent eigenlijk geen opdracht te dol is.
Tot slot, voor de bezoeker met oog voor detail: In ons pand hebben we nog niet zo lang geleden een prachtige Vide laten maken in de Foyer. Het zorgt voor een mooie, hernieuwde uitstraling. Daarnaast dient het als extra te benutten ruimte voor evenementen en als ‘brug’ naar de isla Talent Stage op de eerste verdieping. U kunt vast wel raden wie daar verantwoordelijk was voor de conceptuele experience. Fijnevent, jawel!


Volgende keer vertelt Patrick Kraakman over Agents After All in AFAS Live.

Heb je al een kijkje genomen in onze tour door 20 jaar HMH en AFAS Live?


Meer

20 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live! Zeker na een jaar waarin sectorbreed een groot rood kruis door de volledige programmering moest, kunnen en mogen we dit niet stilletjes aan ons voorbij laten gaan. Voor deze serie duiken we met verschillende coryfeeën de archieven in om terug te blikken op 2 decennia HMH/AFAS Live.

Als dertiende in de reeks schuift Hans van Avendonk bij ons aan, eigenaar en directeur van Fijnevent. ‘Dit maakt het geheel tot een soort speeltuin waardoor je aan elk event een andere draai kan geven’.

Het is alweer vijftien jaar geleden dat Hans van Avendonk Fijnevent oprichtte. Na, nota bene samen met onze directeur Birgitte, lang in de evenementen werkzaam geweest te zijn begon Hans voor zichzelf en mikte met zijn bedrijf voor 100 procent op de zakelijke markt. Daar opereert Fijnevent vandaag de dag hoofdzakelijk nog steeds. In deze turbulente tijden zijn de vleugels weliswaar noodgedwongen uitgeslagen richting het creëren van Brand Experiences.

Fijnevent in AFAS Live voor de organisatie BDO


Dit resulteerde zodoende in een fonkelnieuw label voor kantoordesign. In het achterhoofd gehouden dat thuiswerken steeds meer in schwung raakt en daarmee ‘het kantoor’ meer en meer een ontmoetingsplek wordt voor collega’s en relaties is het voor Fijnevent een logische stap dat kantoren qua ontwerp dan ook mee moeten met de vaart der volkeren: ‘Een vooruitstrevend en energiek merkgevoel uitdragen kan niet vanuit een suf kantoor’.

Hans was reeds vanaf het prille begin aanwezig bij de realisering van de HMH. In een adviserende rol zat hij rond de tafel met de architecten om de food & beverage logistiek in te passen in het pand. Er maken een hoop verschillende externe cateringpartijen gebruik van de AFAS Live faciliteiten voor zakelijke evenementen, dus het was zaak de routing van meet af aan zo optimaal mogelijk te krijgen. Geen eenvoudige taak. Het grote uithangbord van onze venue is en was natuurlijk de akoestiek. Daar moest een hoop voor wijken en er werd dus aardig bezuinigd op Hans zijn plannen. Edoch: Wat verbouwingen en aanpassingen daargelaten, staat het ontwerp van die logistiek nog steeds zoals het 20 jaar geleden ontworpen is. Goed werk, zeggen we dan.

Naast al die fantastische concerten vaart AFAS Live wel bij een aanzienlijk aandeel in de zakelijke evenementenmarkt. 'Het leuke aan de Black Box in jullie pand is dat er op iedere vierkante meter een rigging punt (een plek in een plafond waar audiovisuele apparatuur of decorstukken aan opgehangen kunnen worden. Red.) te krijgen is. Je kan werkelijk alles bij jullie kwijt. Dit maakt het geheel tot een soort speeltuin waardoor je aan elk event een andere draai kan geven. Tel daarbij op dat de aanzienlijke hoogte van de zaal absoluut een grote rol speelt in de dynamiek van jullie locatie. Zo hebben wij met Fijnevent tijdens een evenement bijvoorbeeld eens een aantal kermisattracties neergezet in de zaal om deze een andere beleving te geven. Het is een ideale zaal om dingen in te organiseren'.

Kermisattractie in onze zaal door Fijnevent

De wegen van AFAS Live en Fijnevent hebben elkaar dus regelmatig gekruist in de loop der jaren. Voor Hans was de meest memorabele opdracht er eentje namens Disney. Om de lancering van de film Finding Nemo te vieren werd onze venue voor die gelegenheid volledig omgetoverd tot een grote onderwaterwereld. DJ Tiësto, toentertijd in de hotste fase van zijn toch al indrukwekkende carrière, kwam de muziek verzorgen. Een knap staaltje. Een ander mooi voorbeeld was die ene keer dat er voor een event niet 6.000 maar 7.000! man uitgenodigd werd en men in allerijl de capaciteit op moest zien te rekken. De toenmalige Pepsi Stage op het grasveld naast AFAS Live werd erbij getrokken en er werden overal tenten opgezet om iedereen alsnog toegang te kunnen verlenen.

‘In dat soort gevallen is het prettig dat je je professionele partners al lang en goed kent. Je moet met elkaar kunnen lezen en schrijven tijdens dat soort excessen’. En dat is precies wat Hans voor ogen houdt door de organisatie klein te houden en bewust te kiezen voor ingehuurde specialisten waar al jaren mee samengewerkt wordt. Dit zorgt dat er voor Fijnevent eigenlijk geen opdracht te dol is.
Tot slot, voor de bezoeker met oog voor detail: In ons pand hebben we nog niet zo lang geleden een prachtige Vide laten maken in de Foyer. Het zorgt voor een mooie, hernieuwde uitstraling. Daarnaast dient het als extra te benutten ruimte voor evenementen en als ‘brug’ naar de isla Talent Stage op de eerste verdieping. U kunt vast wel raden wie daar verantwoordelijk was voor de conceptuele experience. Fijnevent, jawel!


Volgende keer vertelt Patrick Kraakman over Agents After All in AFAS Live.

Heb je al een kijkje genomen in onze tour door 20 jaar HMH en AFAS Live?


Hans van Avendonk, directeur van Fijnevent, over hun zakelijke events in AFAS Live