Han de Lima over zijn producties in HMH/AFAS Live

Terug naar overzicht

Han de Lima over zijn producties in HMH/AFAS Live

20 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live! Zeker na een jaar waarin sectorbreed een groot rood kruis door de volledige programmering moest, kunnen en mogen we dit niet stilletjes aan ons voorbij laten gaan. Voor deze serie duiken we met verschillende coryfeeën de archieven in om terug te blikken op 2 decennia HMH/AFAS Live.


Als negende in de reeks verschijnt ten tonele Han de Lima, freelance productie manager bij onder andere MOJO.
‘Het is de taak van de productie manager de wensen in de rider te vertalen naar de mogelijkheden van de locatie.’
 

Het verhaal van Han de Lima zijn carrière is bijna klassiek te noemen. Ooit begonnen als gitarist in een lokaal Utrechts bandje wat per toeval de repetitieruimte deelde met een ander bandje. Dit andere bandje bleek ‘Het Goede Doel’ te heten en rap op weg een grote naam te worden in de Nederlandse popscene.
Zoals dat gaat met bands met een groeistuip moest er een backline en een tourmanager komen, wat automatisch de volgende stappen van Han betekenden in evenementenland.
Er volgden ervaringen bij een groot licht- en geluid verhuurbedrijf, als festival coördinator van Bevrijdingspop in Haarlem en verzorgde hij de technische productie van de Opening van de Erasmusbrug en meerdere versies van Noorderslag, Seminar en Eurosonic. Na het afronden van een tweetal jaren als muziekdocent kwam Han uiteindelijk voor één tour bij MOJO Theaterproducties terecht. Dat het tot in 2022 zou voortduren wist niemand, maar ondanks dat Han voornamelijk theaterproducties draait staat hij ook komende jaargang weer producties te doen in onze zaal. Aankomende maart doet hij bijvoorbeeld de productie van de iconische Britse rockformatie Skunk Anansie.

Skunk Anansie op 2 februari 2017 in AFAS Live

Nadat alle afspraken tussen een artiest en een boeker concreet gemaakt zijn en het contract is getekend wordt uiteindelijk de productie manager bij het proces betrokken. Aan de hand van de wensen van een tourende productie die samengevat worden in een (technische) rider is het de kerntaak van een productiemanager om de show op elk denkbaar vlak steeds gestroomlijnder te vertalen naar de mogelijkheden van de locatie waar deze plaats zal gaan vinden.

Denk bij een rider vooral aan wensen op gebied van techniek (licht/geluid, audiovisueel, special effects) maar ook accommodaties, transport, vluchten, catering, beveiliging etc. In theorie is de rider voor een volledige tour in de grote lijnen hetzelfde, hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn. Het komt ook weleens voor dat de wensen in de rider en het contract niet met elkaar matchen. Dan ga je kijken met de hoofdleveranciers wat er wél mogelijk is en waar er eventueel iets bijgeschaafd kan worden. Zo wordt een locatie als AFAS Live er ook op dit niveau bij betrokken en kom je er meestal samen wel uit.

'Saillant detail is dat er in het contract naar een rider wordt verwezen die vaak pas een jaar na het tekenen van dat contract bij de productie manager terecht komt. Onhandig natuurlijk. Zo kan je er in het ergste geval bijvoorbeeld tegenaan lopen dat er een solo artiest is gecontracteerd, maar dat die uiteindelijk met een hele band komt aanzeilen. Dat heeft logischerwijs nogal gevolgen voor licht, geluid, et cetera'.

Beth Hart op 29 en 30 november 2019 in AFAS Live

Als het voorbereidende werk achter de kiezen is kunnen de bestellingen de deur uit. Denk aan voldoende crew, security, podiumdelen, techniek en noem het maar. Dan is het soms nog wat schaven aan kleine puntjes op de i tot aan de showdag. Han noemt zichzelf old-school in de zin dat hij er van A tot Z bij is op deze dagen. Hij is aanwezig om de deur open te gooien vanaf het moment dat de sleepercoaches aan komen rollen tot aan het moment dat de laatste truck met apparatuur weer op pad gaat naar de volgende stad. Een van de meest recente hoogtepunten van Han als productie manager waren de twee shows van Beth Hart van november 2019 in AFAS Live. De opzet voor deze shows was om zo veel mogelijk ‘echt’ contact te creëren tussen de gasten en Beth. Doordat de eerste dag een seated show was met Beth Hart solo en de tweede dag een standing show met de band erbij waren er twee totaal verschillende plannen gemaakt en zijn beide uit eindelijk op elkaar gelegd. 'En zo blijf je net zo lang zoeken met alle betrokken partijen totdat je denkt hé, nu klopt het. In dit geval was dit ongeveer rond plan twaalf. Zo zie je maar hoeveel mogelijkheden er zijn te bedenken in een zaal als AFAS Live'.

Verdere warme herinneringen zijn er bijvoorbeeld aan de shows van Jiskefet in 2010 en 2011. Het eerste idee was twee shows te doen, dat werden er uiteindelijk zes. Op het podium hebben we een  compleet theaterdecor weten te realiseren. Bewegende delen, showtrap en vuurwerk incluis. En als slagroom op de taart werden deze shows ook nog eens opgenomen voor televisieregistratie. 'Bij een concert ben je gewend dat er met een setlist wordt gewerkt, maar de complete show was een aaneenschakeling van vrije sketches. Niemand wist wat er ging gebeuren, behalve de heren zelf. Al met al een bonte productie'.

Als uitsmijter vroegen wij aan hem wat AFAS Live nou zo uniek maakt. 'Je bent niet alleen verhuurder, maar partners in het gehele evenement. Juist dat stukje eigen inbreng van de mensen, is uniek als een van de weinige locaties. De zaal wordt gemaakt door de mensen die er werken'.


 
Heb je al een kijkje genomen in onze tour door 20 jaar HMH en AFAS Live?

Meer

20 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live! Zeker na een jaar waarin sectorbreed een groot rood kruis door de volledige programmering moest, kunnen en mogen we dit niet stilletjes aan ons voorbij laten gaan. Voor deze serie duiken we met verschillende coryfeeën de archieven in om terug te blikken op 2 decennia HMH/AFAS Live.


Als negende in de reeks verschijnt ten tonele Han de Lima, freelance productie manager bij onder andere MOJO.
‘Het is de taak van de productie manager de wensen in de rider te vertalen naar de mogelijkheden van de locatie.’
 

Het verhaal van Han de Lima zijn carrière is bijna klassiek te noemen. Ooit begonnen als gitarist in een lokaal Utrechts bandje wat per toeval de repetitieruimte deelde met een ander bandje. Dit andere bandje bleek ‘Het Goede Doel’ te heten en rap op weg een grote naam te worden in de Nederlandse popscene.
Zoals dat gaat met bands met een groeistuip moest er een backline en een tourmanager komen, wat automatisch de volgende stappen van Han betekenden in evenementenland.
Er volgden ervaringen bij een groot licht- en geluid verhuurbedrijf, als festival coördinator van Bevrijdingspop in Haarlem en verzorgde hij de technische productie van de Opening van de Erasmusbrug en meerdere versies van Noorderslag, Seminar en Eurosonic. Na het afronden van een tweetal jaren als muziekdocent kwam Han uiteindelijk voor één tour bij MOJO Theaterproducties terecht. Dat het tot in 2022 zou voortduren wist niemand, maar ondanks dat Han voornamelijk theaterproducties draait staat hij ook komende jaargang weer producties te doen in onze zaal. Aankomende maart doet hij bijvoorbeeld de productie van de iconische Britse rockformatie Skunk Anansie.

Skunk Anansie op 2 februari 2017 in AFAS Live

Nadat alle afspraken tussen een artiest en een boeker concreet gemaakt zijn en het contract is getekend wordt uiteindelijk de productie manager bij het proces betrokken. Aan de hand van de wensen van een tourende productie die samengevat worden in een (technische) rider is het de kerntaak van een productiemanager om de show op elk denkbaar vlak steeds gestroomlijnder te vertalen naar de mogelijkheden van de locatie waar deze plaats zal gaan vinden.

Denk bij een rider vooral aan wensen op gebied van techniek (licht/geluid, audiovisueel, special effects) maar ook accommodaties, transport, vluchten, catering, beveiliging etc. In theorie is de rider voor een volledige tour in de grote lijnen hetzelfde, hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn. Het komt ook weleens voor dat de wensen in de rider en het contract niet met elkaar matchen. Dan ga je kijken met de hoofdleveranciers wat er wél mogelijk is en waar er eventueel iets bijgeschaafd kan worden. Zo wordt een locatie als AFAS Live er ook op dit niveau bij betrokken en kom je er meestal samen wel uit.

'Saillant detail is dat er in het contract naar een rider wordt verwezen die vaak pas een jaar na het tekenen van dat contract bij de productie manager terecht komt. Onhandig natuurlijk. Zo kan je er in het ergste geval bijvoorbeeld tegenaan lopen dat er een solo artiest is gecontracteerd, maar dat die uiteindelijk met een hele band komt aanzeilen. Dat heeft logischerwijs nogal gevolgen voor licht, geluid, et cetera'.

Beth Hart op 29 en 30 november 2019 in AFAS Live

Als het voorbereidende werk achter de kiezen is kunnen de bestellingen de deur uit. Denk aan voldoende crew, security, podiumdelen, techniek en noem het maar. Dan is het soms nog wat schaven aan kleine puntjes op de i tot aan de showdag. Han noemt zichzelf old-school in de zin dat hij er van A tot Z bij is op deze dagen. Hij is aanwezig om de deur open te gooien vanaf het moment dat de sleepercoaches aan komen rollen tot aan het moment dat de laatste truck met apparatuur weer op pad gaat naar de volgende stad. Een van de meest recente hoogtepunten van Han als productie manager waren de twee shows van Beth Hart van november 2019 in AFAS Live. De opzet voor deze shows was om zo veel mogelijk ‘echt’ contact te creëren tussen de gasten en Beth. Doordat de eerste dag een seated show was met Beth Hart solo en de tweede dag een standing show met de band erbij waren er twee totaal verschillende plannen gemaakt en zijn beide uit eindelijk op elkaar gelegd. 'En zo blijf je net zo lang zoeken met alle betrokken partijen totdat je denkt hé, nu klopt het. In dit geval was dit ongeveer rond plan twaalf. Zo zie je maar hoeveel mogelijkheden er zijn te bedenken in een zaal als AFAS Live'.

Verdere warme herinneringen zijn er bijvoorbeeld aan de shows van Jiskefet in 2010 en 2011. Het eerste idee was twee shows te doen, dat werden er uiteindelijk zes. Op het podium hebben we een  compleet theaterdecor weten te realiseren. Bewegende delen, showtrap en vuurwerk incluis. En als slagroom op de taart werden deze shows ook nog eens opgenomen voor televisieregistratie. 'Bij een concert ben je gewend dat er met een setlist wordt gewerkt, maar de complete show was een aaneenschakeling van vrije sketches. Niemand wist wat er ging gebeuren, behalve de heren zelf. Al met al een bonte productie'.

Als uitsmijter vroegen wij aan hem wat AFAS Live nou zo uniek maakt. 'Je bent niet alleen verhuurder, maar partners in het gehele evenement. Juist dat stukje eigen inbreng van de mensen, is uniek als een van de weinige locaties. De zaal wordt gemaakt door de mensen die er werken'.


 
Heb je al een kijkje genomen in onze tour door 20 jaar HMH en AFAS Live?

Han de Lima over zijn producties in HMH/AFAS Live