Directeur Birgitte de Winter over meer dan 20 jaar HMH & AFAS Live

Terug naar overzicht

Directeur Birgitte de Winter over meer dan 20 jaar HMH & AFAS Live

Een reeks interviews met mensen die veel met ons als locatie te maken hebben (gehad) kan je maar op één manier fatsoenlijk afsluiten. Dus bij dezen dan. Graag met gepast tromgeroffel, aandacht voor de absolute en onbetwiste uitsmijter van deze serie, onvermoeibaar en loyaal sinds vér voor dag 1: onze directeur Birgitte de Winter.

Voor het tijdperk Heineken Music Hall (ofwel: de HMH) werkte ik met veel plezier als afdelingsmanager van de project managers en project medewerkers bij het organisatie – evenementenbureau ‘Arjan van Dijk’ in Geertruidenberg. Mijn partner werkte in die tijd bij MOJO Concerts.

‘In de zomers draaide ik op vrijwillige basis een aantal keren met outdoor shows van MOJO Concerts mee. Bijvoorbeeld in 1995 met de shows van The Rolling Stones in het Goffertpark en aansluitend in Landgraaf. Ruim twee weken allerhande hand- en spandiensten en office werkzaamheden verrichten. Leuk en heel leerzaam, achter de schermen mee mogen kijken en werken bij de concerten van topartiesten, hoe gaaf is dat? Het toeval wilde dat Paul Stiekema ook bij deze shows als veiligheidscoördinator betrokken was waardoor er een eerste contact gelegd werd. Het echte contact werd pas gelegd na een belletje van Stiekema waarin hij mij benaderde voor een mogelijke functie bij een nog te openen nieuwe (live muziek) locatie in Amsterdam tegenover het Ajax Stadion. Hij werd hier de directeur. Of ik met hem een koffie wilde drinken. Zo gezegd, zo gedaan. Ik stemde in op persoonlijke titel en niet als partner van. Een karaktertrek die tot op de dag van vandaag nog steeds typerend is voor Birgitte. Onafhankelijk. 'Dat de heer Stiekema aan het einde van dit zakelijk onderhoud erachter kwam dat hij zijn portemonnee vergeten was, waardoor ik uiteindelijk zelf de rekening betaalde, gooide geen roet meer in het eten en al snel was de kogel door de kerk waarna er een begin kon worden gemaakt aan een uiteindelijke 10 jarige fijne samenwerking’, aldus Birgitte.

Gevel Heineken Music Hall / AFAS Live

Birgitte: ‘We begonnen met niets! We waren met een clubje mensen en gingen aan de slag. Ons kantoor was een bouwkeet naast de plek waar de locatie moest komen samen met Amir van Rooijen, Ronald Fiolet en Jan Willem Ruijs (de huidige adjunct-directeur die destijds nog bij de schoonmaak was gedetacheerd). Er was nog helemaal niets. We wisten totaal niet wat we konden verwachten. De locatie werd speciaal gebouwd voor versterkte popmuziek, waarbij de akoestiek het paradepaardje zou worden. Niemand wist of dat dit ook daadwerkelijk zo ging uitpakken. De officiële opening stond gepland op 15 maart 2001, de uitnodigingen waren al verstuurd echter of dat we dit ook echt zouden halen, was een absolute uitdaging’.

Vaart maken was het devies. Er is heel veel vaart gemaakt en met grof geweld is de locatie geopend op 15 maart 2001. De beeldspraak is dan ook schitterend als Birgitte vertelt dat er tijdens de opening een speciale route door het pand gelopen moest worden, omdat sommige stukken muur nog nat waren van de verf en er backstage nog muren gemetseld moesten worden, laat staan geschilderd. De Arjan van Dijk Groep speelde een grote rol achter de schermen tijdens de opening. De catering werd door hen verzorgd en er werd flink meegedacht over de logistieke route, catering outlet, etc. De opening van zo´n grote locatie kan eigenlijk niet zonder een dag proefdraaien. Maar ja, een deadline is een deadline. En bovendien: al doende leert men. Zo acteerde het nieuwe team, wat nog niet op elkaar ingespeeld was, in een pand waar de routing nog onduidelijk was en waar niemand het pand goed kende. Pionieren is door schade en schande wijs worden, en dat was exact wat er gaande was. ‘We deden alles met zijn allen’, vertelt Birgitte. ‘Het was ook niet belangrijk welke rol je had, als je er maar was. Het was een hele bijzondere en leuke periode. Door te starten en te kijken wat werkte zijn we in ieder geval het eerste jaar doorgekomen. Er waren zoveel shows achter elkaar en alles was elke keer anders en nieuw. Door samen te werken was er altijd heel veel mogelijk en ging het vaak ook heel goed’.

Een schot in de roos bovendien, die HMH. Het idee was met deze capaciteit van 6.000 bezoekers precies in het gat te springen dat tussen Paradiso (1.500 pax) en Ahoy (16.000 pax) inzat. Die insteek heeft zichzelf ruimschoots bewezen. Vanaf de dag van de opening was de naamsbekendheid direct groot en stapelden de aangekondigde shows zich op. Het was met recht een vliegende start. Het inwerken van mensen en het ontdekken van de mogelijkheden in de Heineken Music Hall was nog volop aan de gang toen binnen een jaar de tweede locatie zich aandiende: het oude Grace Theater dat omgedoopt werd tot de tijdelijke Pepsi Stage. Een prachtige, maar hectische tijd. Birgitte herinnert zich de overlevingsmodus. Door moeten want de agenda is vol en niet echt tijd hebben voor een evaluatie.
Het heeft er allemaal toe geleid dat het vrij snel een goed geoliede machine werd en dat het team door al die gemaakte kilometers, naar verhouding, vrij vlot op elkaar in gespeeld raakte.

‘Paul Stiekema is 10 jaar directeur geweest van de locatie en een prettige collega. Het was altijd heel erg fijn om met hem te werken, hij is een goede leermeester voor mij geweest. Ik heb nu nog steeds contact met hem’, aldus Birgitte. Paul Stiekema en Birgitte de Winter hebben de locatie samen vanaf de grond opgebouwd. Birgitte begon in 2001 als Sales Manager en na tien jaar droeg Stiekema het directeursstokje aan haar over.

Adele 17 april 2009 / Amy Winehouse op 22 oktober 2007

Sappige verhalen zoals André Hazes senior in de Heineken Music Hall waar letterlijk de hele zaal op zijn wiebelende stoeltje stond. Of artiest Hessel uit Terschelling die kwam spelen en die had bedacht dat hij met zijn hele team in de locatie bleef slapen. Gewoon gezellig in de kleedkamers en in de zaal. Adele die bijna het podium op geduwd moest worden, omdat ze zo ontzettend zenuwachtig was. Of een Amy Winehouse die maar één uurtje op het podium stond en het wel welletjes vond. Ze ging lekker een drankje nemen en kwam niet meer terug. ‘Onze kracht was dat we het allemaal zo ontzettend leuk vonden en er eigenlijk nooit bij stilstonden wat voor aparte en gekke dingen tussendoor gebeurden. “We zien wel” werd het nieuwe uitgangspunt. We hebben ook nooit ‘nee’ gezegd. We leerden door te doen en alles was binnen de kaders mogelijk’. Een giga ijsvloer in de zaal voor een Holiday On Ice spektakel waar niemand had bedacht dat die water/ijsmassa ook weer naar buiten moest na die fuif? Been there.
Een mega dojo van een speciaal soort klei, om daar een traditioneel sumo worstel toernooi te organiseren? Done that.

Hunkemöller 14 maart 2019/ Sportgala 19 december 2018

'De organisatie ‘Neon-splash’ kwam op een gegeven moment bij ons langs met de wens een ‘Holi poeder verf’ feest te organiseren. Dit kon niet want dat poeder zou bij ons in de speciaal voor akoestiek ontworpen wanden gaan zitten. Hieruit ontstond het idee voor Dance event ‘Neon Splash’. Bezoekers konden afwasbare verf kopen en elkaar onderspuiten met verf. Onze security was niet uitgezonderd dus die hadden plastic jasjes aan en brillen op. Het was super spannend want de hele Black Box en Foyer was ingepakt met folie om de schade te beperken en bezoekers mochten alleen met verf in de zaal spuiten. Alle bars en wanden waren ingepakt. Helaas zat uiteindelijk de hele foyer, toiletten en kluisjes ook totaal onder de verf. Die mensen gingen natuurlijk na het evenement ook hun kleren wisselen, want zo konden ze niet naar huis. Het was een grote rotzooi, die verf zat werkelijk overal! Toch hebben we het daarna nog een paar keer gedaan omdat het wel super leuk was. Dan schilderden we de muren maar weer een keertje over’.

Sinds 1 januari 2017 is AFAS Software de naamgevend partner van onze evenementen locatie die 16 jaar geleden opende als Heineken Music Hall. Heineken is nog steeds betrokken bij AFAS Live, maar dan als schenkpartner. AFAS Software wil hun relaties een unieke beleving meegeven en dat kunnen wij bieden met onze live evenementen en concerten. Inmiddels zijn we ruim 5 jaar partners en hopen we daar nog vele jaren aan vast te plakken.
De markt is in de afgelopen twintig jaar ontzettend veranderd en de locatie is meegegroeid. Het vergt scherpte en energie om te blijven zoeken naar de nieuwste trends om de zaal relevant en up-to-date te houden. Zo is het verder verduurzamen van de locatie is een flink speerpunt. Het afval scheiden en recyclen. Een nieuw bekerretoursysteem wat in 2022 is uitgerold. Ook het ontstaan van de Vide en VIP-entree in combinatie met de loopbrug naar restaurant First en de Vide wordt aangehaald. Een flink project wat veel meer evenwicht in het pand heeft gebracht. De kleinere zaal, de Talent Stage, is op deze manier beter in te zetten wat maakt dat de gehele eerste etage makkelijk te huren is door de consumenten- en zakelijke markt. Zakelijke evenementen zijn behoorlijk andere koek en vergen een andere manier van organiseren. Er is bovendien veel meer ruimte voor bijvoorbeeld break-out ruimtes of catering arrangementen. Door deze aanpassingen wordt de functionaliteit van de venue vergroot en daarmee interessanter om af te huren.

Birgitte: ‘Wat onze locatie wel echt bijzonder maakt is dat we groot zijn, maar een zeer intieme uitstraling hebben. Daarnaast heeft ons team een no-nonsens instelling wat een absolute meerwaarde is. We gaan heel ver in het helpen van de klant en organisatie en dat wordt absoluut gewaardeerd. We zijn niet alleen een locatie waar de meest geweldige concerten en shows staan, maar ook een prachtige venue voor zakelijke evenementen, award shows, modeshows, sportevenementen, familie-entertainment en musicals. We zijn heel veelzijdig’.

We doen dit natuurlijk absoluut niet alleen. Door de fijne relaties met de verschillende promotors in branches als muziek, dance & familie-entertainment heeft AFAS Live de meest prominente artiesten en bands in de locatie.
‘Daarnaast zijn partners ook heel belangrijk voor onze locatie’, vertelt Birgitte. 'Onze naamgevend partner AFAS Software en andere partners zouden we niet kunnen wegdenken. Sommige al jaar en dag, maar natuurlijk sluiten er ook regelmatig nieuwe partijen aan. Door hen kunnen we mede doen waar we goed in zijn. Evenementen organiseren in AFAS Live en onze gasten een fantastische live ervaring laten beleven waar ze nog heel lang met veel plezier aan terug zullen denken. Voor ons is de avond compleet als ook onze partners de zaal verlaten met een glimlach op het gezicht’.

En ondanks de veranderende manier van belevingen van de nieuwe generatie muziekfans, maar ook de nieuwe benadering daarvan twijfelt Birgitte geen moment aan een rooskleurige toekomst voor de branche en de locatie.

‘Na 2,5 jaar corona zijn wij met zijn allen nog steeds bezig om terug op te bouwen wat er voor de pandemie al stond. We zijn met ons fantastische team op de goede weg dat zijn wij aan onze artiesten, bezoekers en elkaar verplicht. AFAS Live bestaat over 20 jaar absoluut nog steeds. Daar heb ik alle vertrouwen in’.

Meer

Een reeks interviews met mensen die veel met ons als locatie te maken hebben (gehad) kan je maar op één manier fatsoenlijk afsluiten. Dus bij dezen dan. Graag met gepast tromgeroffel, aandacht voor de absolute en onbetwiste uitsmijter van deze serie, onvermoeibaar en loyaal sinds vér voor dag 1: onze directeur Birgitte de Winter.

Voor het tijdperk Heineken Music Hall (ofwel: de HMH) werkte ik met veel plezier als afdelingsmanager van de project managers en project medewerkers bij het organisatie – evenementenbureau ‘Arjan van Dijk’ in Geertruidenberg. Mijn partner werkte in die tijd bij MOJO Concerts.

‘In de zomers draaide ik op vrijwillige basis een aantal keren met outdoor shows van MOJO Concerts mee. Bijvoorbeeld in 1995 met de shows van The Rolling Stones in het Goffertpark en aansluitend in Landgraaf. Ruim twee weken allerhande hand- en spandiensten en office werkzaamheden verrichten. Leuk en heel leerzaam, achter de schermen mee mogen kijken en werken bij de concerten van topartiesten, hoe gaaf is dat? Het toeval wilde dat Paul Stiekema ook bij deze shows als veiligheidscoördinator betrokken was waardoor er een eerste contact gelegd werd. Het echte contact werd pas gelegd na een belletje van Stiekema waarin hij mij benaderde voor een mogelijke functie bij een nog te openen nieuwe (live muziek) locatie in Amsterdam tegenover het Ajax Stadion. Hij werd hier de directeur. Of ik met hem een koffie wilde drinken. Zo gezegd, zo gedaan. Ik stemde in op persoonlijke titel en niet als partner van. Een karaktertrek die tot op de dag van vandaag nog steeds typerend is voor Birgitte. Onafhankelijk. 'Dat de heer Stiekema aan het einde van dit zakelijk onderhoud erachter kwam dat hij zijn portemonnee vergeten was, waardoor ik uiteindelijk zelf de rekening betaalde, gooide geen roet meer in het eten en al snel was de kogel door de kerk waarna er een begin kon worden gemaakt aan een uiteindelijke 10 jarige fijne samenwerking’, aldus Birgitte.

Gevel Heineken Music Hall / AFAS Live

Birgitte: ‘We begonnen met niets! We waren met een clubje mensen en gingen aan de slag. Ons kantoor was een bouwkeet naast de plek waar de locatie moest komen samen met Amir van Rooijen, Ronald Fiolet en Jan Willem Ruijs (de huidige adjunct-directeur die destijds nog bij de schoonmaak was gedetacheerd). Er was nog helemaal niets. We wisten totaal niet wat we konden verwachten. De locatie werd speciaal gebouwd voor versterkte popmuziek, waarbij de akoestiek het paradepaardje zou worden. Niemand wist of dat dit ook daadwerkelijk zo ging uitpakken. De officiële opening stond gepland op 15 maart 2001, de uitnodigingen waren al verstuurd echter of dat we dit ook echt zouden halen, was een absolute uitdaging’.

Vaart maken was het devies. Er is heel veel vaart gemaakt en met grof geweld is de locatie geopend op 15 maart 2001. De beeldspraak is dan ook schitterend als Birgitte vertelt dat er tijdens de opening een speciale route door het pand gelopen moest worden, omdat sommige stukken muur nog nat waren van de verf en er backstage nog muren gemetseld moesten worden, laat staan geschilderd. De Arjan van Dijk Groep speelde een grote rol achter de schermen tijdens de opening. De catering werd door hen verzorgd en er werd flink meegedacht over de logistieke route, catering outlet, etc. De opening van zo´n grote locatie kan eigenlijk niet zonder een dag proefdraaien. Maar ja, een deadline is een deadline. En bovendien: al doende leert men. Zo acteerde het nieuwe team, wat nog niet op elkaar ingespeeld was, in een pand waar de routing nog onduidelijk was en waar niemand het pand goed kende. Pionieren is door schade en schande wijs worden, en dat was exact wat er gaande was. ‘We deden alles met zijn allen’, vertelt Birgitte. ‘Het was ook niet belangrijk welke rol je had, als je er maar was. Het was een hele bijzondere en leuke periode. Door te starten en te kijken wat werkte zijn we in ieder geval het eerste jaar doorgekomen. Er waren zoveel shows achter elkaar en alles was elke keer anders en nieuw. Door samen te werken was er altijd heel veel mogelijk en ging het vaak ook heel goed’.

Een schot in de roos bovendien, die HMH. Het idee was met deze capaciteit van 6.000 bezoekers precies in het gat te springen dat tussen Paradiso (1.500 pax) en Ahoy (16.000 pax) inzat. Die insteek heeft zichzelf ruimschoots bewezen. Vanaf de dag van de opening was de naamsbekendheid direct groot en stapelden de aangekondigde shows zich op. Het was met recht een vliegende start. Het inwerken van mensen en het ontdekken van de mogelijkheden in de Heineken Music Hall was nog volop aan de gang toen binnen een jaar de tweede locatie zich aandiende: het oude Grace Theater dat omgedoopt werd tot de tijdelijke Pepsi Stage. Een prachtige, maar hectische tijd. Birgitte herinnert zich de overlevingsmodus. Door moeten want de agenda is vol en niet echt tijd hebben voor een evaluatie.
Het heeft er allemaal toe geleid dat het vrij snel een goed geoliede machine werd en dat het team door al die gemaakte kilometers, naar verhouding, vrij vlot op elkaar in gespeeld raakte.

‘Paul Stiekema is 10 jaar directeur geweest van de locatie en een prettige collega. Het was altijd heel erg fijn om met hem te werken, hij is een goede leermeester voor mij geweest. Ik heb nu nog steeds contact met hem’, aldus Birgitte. Paul Stiekema en Birgitte de Winter hebben de locatie samen vanaf de grond opgebouwd. Birgitte begon in 2001 als Sales Manager en na tien jaar droeg Stiekema het directeursstokje aan haar over.

Adele 17 april 2009 / Amy Winehouse op 22 oktober 2007

Sappige verhalen zoals André Hazes senior in de Heineken Music Hall waar letterlijk de hele zaal op zijn wiebelende stoeltje stond. Of artiest Hessel uit Terschelling die kwam spelen en die had bedacht dat hij met zijn hele team in de locatie bleef slapen. Gewoon gezellig in de kleedkamers en in de zaal. Adele die bijna het podium op geduwd moest worden, omdat ze zo ontzettend zenuwachtig was. Of een Amy Winehouse die maar één uurtje op het podium stond en het wel welletjes vond. Ze ging lekker een drankje nemen en kwam niet meer terug. ‘Onze kracht was dat we het allemaal zo ontzettend leuk vonden en er eigenlijk nooit bij stilstonden wat voor aparte en gekke dingen tussendoor gebeurden. “We zien wel” werd het nieuwe uitgangspunt. We hebben ook nooit ‘nee’ gezegd. We leerden door te doen en alles was binnen de kaders mogelijk’. Een giga ijsvloer in de zaal voor een Holiday On Ice spektakel waar niemand had bedacht dat die water/ijsmassa ook weer naar buiten moest na die fuif? Been there.
Een mega dojo van een speciaal soort klei, om daar een traditioneel sumo worstel toernooi te organiseren? Done that.

Hunkemöller 14 maart 2019/ Sportgala 19 december 2018

'De organisatie ‘Neon-splash’ kwam op een gegeven moment bij ons langs met de wens een ‘Holi poeder verf’ feest te organiseren. Dit kon niet want dat poeder zou bij ons in de speciaal voor akoestiek ontworpen wanden gaan zitten. Hieruit ontstond het idee voor Dance event ‘Neon Splash’. Bezoekers konden afwasbare verf kopen en elkaar onderspuiten met verf. Onze security was niet uitgezonderd dus die hadden plastic jasjes aan en brillen op. Het was super spannend want de hele Black Box en Foyer was ingepakt met folie om de schade te beperken en bezoekers mochten alleen met verf in de zaal spuiten. Alle bars en wanden waren ingepakt. Helaas zat uiteindelijk de hele foyer, toiletten en kluisjes ook totaal onder de verf. Die mensen gingen natuurlijk na het evenement ook hun kleren wisselen, want zo konden ze niet naar huis. Het was een grote rotzooi, die verf zat werkelijk overal! Toch hebben we het daarna nog een paar keer gedaan omdat het wel super leuk was. Dan schilderden we de muren maar weer een keertje over’.

Sinds 1 januari 2017 is AFAS Software de naamgevend partner van onze evenementen locatie die 16 jaar geleden opende als Heineken Music Hall. Heineken is nog steeds betrokken bij AFAS Live, maar dan als schenkpartner. AFAS Software wil hun relaties een unieke beleving meegeven en dat kunnen wij bieden met onze live evenementen en concerten. Inmiddels zijn we ruim 5 jaar partners en hopen we daar nog vele jaren aan vast te plakken.
De markt is in de afgelopen twintig jaar ontzettend veranderd en de locatie is meegegroeid. Het vergt scherpte en energie om te blijven zoeken naar de nieuwste trends om de zaal relevant en up-to-date te houden. Zo is het verder verduurzamen van de locatie is een flink speerpunt. Het afval scheiden en recyclen. Een nieuw bekerretoursysteem wat in 2022 is uitgerold. Ook het ontstaan van de Vide en VIP-entree in combinatie met de loopbrug naar restaurant First en de Vide wordt aangehaald. Een flink project wat veel meer evenwicht in het pand heeft gebracht. De kleinere zaal, de Talent Stage, is op deze manier beter in te zetten wat maakt dat de gehele eerste etage makkelijk te huren is door de consumenten- en zakelijke markt. Zakelijke evenementen zijn behoorlijk andere koek en vergen een andere manier van organiseren. Er is bovendien veel meer ruimte voor bijvoorbeeld break-out ruimtes of catering arrangementen. Door deze aanpassingen wordt de functionaliteit van de venue vergroot en daarmee interessanter om af te huren.

Birgitte: ‘Wat onze locatie wel echt bijzonder maakt is dat we groot zijn, maar een zeer intieme uitstraling hebben. Daarnaast heeft ons team een no-nonsens instelling wat een absolute meerwaarde is. We gaan heel ver in het helpen van de klant en organisatie en dat wordt absoluut gewaardeerd. We zijn niet alleen een locatie waar de meest geweldige concerten en shows staan, maar ook een prachtige venue voor zakelijke evenementen, award shows, modeshows, sportevenementen, familie-entertainment en musicals. We zijn heel veelzijdig’.

We doen dit natuurlijk absoluut niet alleen. Door de fijne relaties met de verschillende promotors in branches als muziek, dance & familie-entertainment heeft AFAS Live de meest prominente artiesten en bands in de locatie.
‘Daarnaast zijn partners ook heel belangrijk voor onze locatie’, vertelt Birgitte. 'Onze naamgevend partner AFAS Software en andere partners zouden we niet kunnen wegdenken. Sommige al jaar en dag, maar natuurlijk sluiten er ook regelmatig nieuwe partijen aan. Door hen kunnen we mede doen waar we goed in zijn. Evenementen organiseren in AFAS Live en onze gasten een fantastische live ervaring laten beleven waar ze nog heel lang met veel plezier aan terug zullen denken. Voor ons is de avond compleet als ook onze partners de zaal verlaten met een glimlach op het gezicht’.

En ondanks de veranderende manier van belevingen van de nieuwe generatie muziekfans, maar ook de nieuwe benadering daarvan twijfelt Birgitte geen moment aan een rooskleurige toekomst voor de branche en de locatie.

‘Na 2,5 jaar corona zijn wij met zijn allen nog steeds bezig om terug op te bouwen wat er voor de pandemie al stond. We zijn met ons fantastische team op de goede weg dat zijn wij aan onze artiesten, bezoekers en elkaar verplicht. AFAS Live bestaat over 20 jaar absoluut nog steeds. Daar heb ik alle vertrouwen in’.

Directeur Birgitte de Winter over meer dan 20 jaar HMH & AFAS Live