Dick van Zuijlen, oud directeur MOJO, over de start van onze locatie

Terug naar overzicht

Dick van Zuijlen, oud directeur MOJO, over de start van onze locatie

Inmiddels 21 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live! Voor deze serie duiken we met verschillende coryfeeën de archieven in om terug te blikken op twee decennia HMH/AFAS Live.

Als achttiende in de reeks geven we het woord aan Dick van Zuijlen. Dick was lange tijd directeur van MOJO Concerts en is zeer betrokken geweest bij de bouw en ontwikkeling van de destijds Heineken Music Hall.
‘Ik zie John nog staan op dranghekken om alles nog een beetje in goede banen te leiden’.


Dick solliciteerde in 1994 bij MOJO Concerts voor de functie ‘Directeur Bedrijfsvoering’. Toen nog een klein bedrijf met ongeveer twintig medewerkers, waarvan acht aandeelhouders. ‘In de kleine letters van de vacature in de krant stond ook nog iets als “en we willen een nieuwe concertzaal bouwen in Amsterdam”', vertelt Dick. Wie niet waagt, wie niet wint. En daarom solliciteerde Dick van Zuijlen op de functie. Hij woonde al in Delft (waar MOJO gevestigd is) en zat ooit in een bandje waar hij basgitaar speelde. Perfect dus. ‘Ik ben de sollicitatieprocedure ingegaan en uiteindelijk ben ik het geworden. Ik mocht aan de slag bij MOJO Concerts. Dat was in september 1994. MOJO had toen net de eerste editie van Lowlands in zijn huidige vorm achter de rug en North Sea Jazz aangekocht. Het bedrijf stond aan de vooravond van een behoorlijke groei. Er werden steeds meer nieuwe collega’s aangenomen. Daarnaast werd het plan om een nieuwe zaal in Amsterdam te bouwen serieus doorgezet’.

Architect Frits van Dongen werd erbij gehaald, die een prachtige schets en maquette voor de concerthal heeft gemaakt. Daarnaast committeerde Heineken zich met een tienjarig contract als naamgevend sponsor aan de concerthal. Prachtige plannen dus, maar alle kosten moesten wel gedekt worden. Aan Dick de schone taak een list te bedenken en dit rond te krijgen. ‘We kwamen in contact met vastgoedspecialisten, die veel ervaring hadden met beleggingsobjecten zoals winkelcentra of kantoorgebouwen. Zij presenteren plannen aan private beleggers die dan stukjes van het beleggingsobject kunnen kopen. Daarmee kan een initiatiefnemer naar de bank en aantonen dat er eigen geld in het project zit. De bank zal namelijk pas financieren als er voldoende eigen geld is. Het was een heel avontuur, omdat een concertlocatie wel iets anders is dan een winkelcentrum of kantoorgebouw’, vertelt Dick. Spannende tijden dus, het was erop of eronder. Er werd een presentatie in elkaar gedraaid met de plannen voor de nieuwe locatie, begrotingen en hoe het eruit zou komen te zien. Dick presenteerde de plannen aan beleggers door heel Nederland en na de laatste presentatie zou de inschrijving open gaan om je als belegger voor dit project aan te melden. ‘We moesten 14 miljoen gulden ophalen. Tot onze grote verbazing en vreugde was de inschrijving de volgende ochtend al vol! Dat was een vliegende start. We hadden geld, de sponsorovereenkomst met Heineken en daarmee konden we naar de bank om het resterende bedrag te lenen. Dat was het begin! De belangrijkste horde was genomen’.

Bouw van de locatie en de voorgevel van Heineken Music Hall


Het idee van de Heineken Music Hall is ontsproten uit de visie van Leon Ramakers (destijds directeur van MOJO), die voortdurend zijn vinger aan de pols hield in de industrie. Nieuwe ontwikkelingen in de wereld van live-entertainment werden nauwlettend in de gaten gehouden. Zo ook een zaal met perfecte akoestiek! Het oog van MOJO Concerts was al gevallen op Amsterdam qua locatie. ‘We kregen een plek aangewezen door de gemeente Amsterdam. De Amsterdam Arena was net geopend dus de gemeente had veel ambities voor deze plek. Het moest echt een upcoming uitgaansgelegenheid worden. De gemeente was dus erg blij met ons en met de bioscoop ernaast. Dat zou zorgen voor een goede toestroom van bezoekers aan het gebied’.

Het ontwerpen kon beginnen! John Mulder (huidig directeur bij MOJO) speelde hier ook een belangrijke rol in. ‘We hadden een bepaalde visie voor de zaal. Het moest speciaal voor versterkte muziek worden gebouwd. Dat betekent dat je extra aandacht besteedt aan de akoestiek. Weinig galm, heel droog. Een andere eis was dat het gebouw logistiek perfect in elkaar zat. Dus de mogelijkheid dat shows extreem snel kunnen opbouwen en vervolgens weer afbouwen’, zegt Dick. Belangrijk voor de exploitatie. Een keuze waar AFAS Live nu nog steeds baat bij heeft. Concerten en andere evenementen wisselen elkaar snel af. De ene dag een Finale van PDC Darts waar het bier door verklede toeschouwers door de lucht vliegt en de dag erna een zakelijk evenement met belangrijke sprekers, het kan allemaal.

Black Box in aanbouw en huidige situatie

‘Moet je nagaan, ik kwam in 1994 en pas in 2001 ging de zaal open. Er ging zoveel tijd overheen, het was een heel proces. Maar ergens onderweg begin je ook na te denken hoe je de organisatie moet gaan opbouwen’, aldus Dick. Paul Stiekema (oud directeur HMH) werd benaderd en ging deze kar trekken. Vanuit het bedrijfsmatige oogpunt van Dick van Zuijlen moest er een scherpe lijn worden getrokken tussen de stenen (de locatie), de exploitant (die de organisatie runt) en de partijen die de zaal incidenteel huurt. ‘Paul is begonnen met het bouwen aan de organisatie vanuit een bouwkeet in de tuin van MOJO. Dat noemen ze nog eens pionieren. Ik ben geen micromanager dus het was belangrijk dat Paul zijn eigen ervaring kon inbrengen en zijn eigen organisatie kon opzetten. Hij moest alle ruimte krijgen om het te doen zoals hij zelf wou, en dat heeft hij ook gedaan. Paul heeft er een goed geoliede machine van gemaakt en Birgitte de Winter heeft dat destijds perfect overgenomen’, aldus Dick.

De zaal Heineken Music Hall werd geopend! Het eerste concert was van de Deftones. ‘Dan kan je eindelijk in real life zien of het werkt zoals je het samen hebt bedacht’. De avond verliep met vallen en opstaan. Vooral de garderobe aan het eind van de avond was veel van te leren. ‘Ik zie John nog staan op dranghekken om alles nog een beetje in goede banen te leiden’. Maar het hek was van de dam, het begin van een jubileum.

Eerste concert in de HMH: de Deftones in 2001, rechts zijn fans!

‘Toen ik kwam werken bij MOJO Concerts, ben ik maar begonnen met een spreadsheet voor de zaal. Het opsommen van inkomsten en uitgaven en vervolgens conclusies trekken of het allemaal wel logisch is’. De verwachtingen zijn allemaal overtroffen, het draaide veel beter dan gedacht. ‘Als je zulke plannen maakt, dan ben je toch voorzichtig. Je gaat hoger zitten in de kosten en lager in de inkomsten. Er was ook gelijk een hele goede zakelijke markt. Dat maakte het ook direct rendabel en geeft geruststelling’.

Als Dick zelf nog naar een concert zou gaan dan wordt het Tool of bijvoorbeeld Nick Cave. Toch was het naar een concert gaan in zijn rol destijds niet echt vermaak. ‘Je bent altijd aan het werk. Ik heb heel vroeger als vakantiebaantje gewerkt bij een banketbakkerij. Dan begin je ’s ochtends om 6 uur. De eigenaar was heel slim: de eerste dag zei hij “Je mag snoepen wat je wilt”. De ene dag maakte we speculaas en de andere dag roomsoezen. Dus die eerste weken ging je los, maar daarna als je dan ‘s ochtends om 6 uur binnen kwam werd je al misselijk van de lucht... Een beetje overdreven maar toch enigszins vergelijkbaar.'

Waar Dick het meeste trots op is? Hij kijkt naar het geheel. ‘De zaal heeft de gehele Nederlandse markt vergroot. MOJO en haar concertzalen hebben die business gestabiliseerd. Als de markt voor concerten zou moeten draaien op kleine schaal, dus een paar concerten per jaar, dan is het een soort Russische Roulette. Als je er een keer naast zit met een show die niet verkoopt, dan moet je vervolgens vier keer raak schieten wil je break-even draaien. Met het grotere aantal verschillende zalen is er veel meer spreiding en daardoor is de gehele business volwassen is geworden. Daar ben ik wel trots op. Het is ontstaan vanuit de passie en het ondernemerschap van muziekliefhebbers die heel veel risico hebben genomen en dat is langzamerhand tot een gigantisch bedrijf gegroeid’.


Volgende keer vertelt directeur Birgitte de Winter over 20 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live.
Heb je al een kijkje genomen in onze tour door 20 jaar HMH en AFAS Live?


Meer

Inmiddels 21 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live! Voor deze serie duiken we met verschillende coryfeeën de archieven in om terug te blikken op twee decennia HMH/AFAS Live.

Als achttiende in de reeks geven we het woord aan Dick van Zuijlen. Dick was lange tijd directeur van MOJO Concerts en is zeer betrokken geweest bij de bouw en ontwikkeling van de destijds Heineken Music Hall.
‘Ik zie John nog staan op dranghekken om alles nog een beetje in goede banen te leiden’.


Dick solliciteerde in 1994 bij MOJO Concerts voor de functie ‘Directeur Bedrijfsvoering’. Toen nog een klein bedrijf met ongeveer twintig medewerkers, waarvan acht aandeelhouders. ‘In de kleine letters van de vacature in de krant stond ook nog iets als “en we willen een nieuwe concertzaal bouwen in Amsterdam”', vertelt Dick. Wie niet waagt, wie niet wint. En daarom solliciteerde Dick van Zuijlen op de functie. Hij woonde al in Delft (waar MOJO gevestigd is) en zat ooit in een bandje waar hij basgitaar speelde. Perfect dus. ‘Ik ben de sollicitatieprocedure ingegaan en uiteindelijk ben ik het geworden. Ik mocht aan de slag bij MOJO Concerts. Dat was in september 1994. MOJO had toen net de eerste editie van Lowlands in zijn huidige vorm achter de rug en North Sea Jazz aangekocht. Het bedrijf stond aan de vooravond van een behoorlijke groei. Er werden steeds meer nieuwe collega’s aangenomen. Daarnaast werd het plan om een nieuwe zaal in Amsterdam te bouwen serieus doorgezet’.

Architect Frits van Dongen werd erbij gehaald, die een prachtige schets en maquette voor de concerthal heeft gemaakt. Daarnaast committeerde Heineken zich met een tienjarig contract als naamgevend sponsor aan de concerthal. Prachtige plannen dus, maar alle kosten moesten wel gedekt worden. Aan Dick de schone taak een list te bedenken en dit rond te krijgen. ‘We kwamen in contact met vastgoedspecialisten, die veel ervaring hadden met beleggingsobjecten zoals winkelcentra of kantoorgebouwen. Zij presenteren plannen aan private beleggers die dan stukjes van het beleggingsobject kunnen kopen. Daarmee kan een initiatiefnemer naar de bank en aantonen dat er eigen geld in het project zit. De bank zal namelijk pas financieren als er voldoende eigen geld is. Het was een heel avontuur, omdat een concertlocatie wel iets anders is dan een winkelcentrum of kantoorgebouw’, vertelt Dick. Spannende tijden dus, het was erop of eronder. Er werd een presentatie in elkaar gedraaid met de plannen voor de nieuwe locatie, begrotingen en hoe het eruit zou komen te zien. Dick presenteerde de plannen aan beleggers door heel Nederland en na de laatste presentatie zou de inschrijving open gaan om je als belegger voor dit project aan te melden. ‘We moesten 14 miljoen gulden ophalen. Tot onze grote verbazing en vreugde was de inschrijving de volgende ochtend al vol! Dat was een vliegende start. We hadden geld, de sponsorovereenkomst met Heineken en daarmee konden we naar de bank om het resterende bedrag te lenen. Dat was het begin! De belangrijkste horde was genomen’.

Bouw van de locatie en de voorgevel van Heineken Music Hall


Het idee van de Heineken Music Hall is ontsproten uit de visie van Leon Ramakers (destijds directeur van MOJO), die voortdurend zijn vinger aan de pols hield in de industrie. Nieuwe ontwikkelingen in de wereld van live-entertainment werden nauwlettend in de gaten gehouden. Zo ook een zaal met perfecte akoestiek! Het oog van MOJO Concerts was al gevallen op Amsterdam qua locatie. ‘We kregen een plek aangewezen door de gemeente Amsterdam. De Amsterdam Arena was net geopend dus de gemeente had veel ambities voor deze plek. Het moest echt een upcoming uitgaansgelegenheid worden. De gemeente was dus erg blij met ons en met de bioscoop ernaast. Dat zou zorgen voor een goede toestroom van bezoekers aan het gebied’.

Het ontwerpen kon beginnen! John Mulder (huidig directeur bij MOJO) speelde hier ook een belangrijke rol in. ‘We hadden een bepaalde visie voor de zaal. Het moest speciaal voor versterkte muziek worden gebouwd. Dat betekent dat je extra aandacht besteedt aan de akoestiek. Weinig galm, heel droog. Een andere eis was dat het gebouw logistiek perfect in elkaar zat. Dus de mogelijkheid dat shows extreem snel kunnen opbouwen en vervolgens weer afbouwen’, zegt Dick. Belangrijk voor de exploitatie. Een keuze waar AFAS Live nu nog steeds baat bij heeft. Concerten en andere evenementen wisselen elkaar snel af. De ene dag een Finale van PDC Darts waar het bier door verklede toeschouwers door de lucht vliegt en de dag erna een zakelijk evenement met belangrijke sprekers, het kan allemaal.

Black Box in aanbouw en huidige situatie

‘Moet je nagaan, ik kwam in 1994 en pas in 2001 ging de zaal open. Er ging zoveel tijd overheen, het was een heel proces. Maar ergens onderweg begin je ook na te denken hoe je de organisatie moet gaan opbouwen’, aldus Dick. Paul Stiekema (oud directeur HMH) werd benaderd en ging deze kar trekken. Vanuit het bedrijfsmatige oogpunt van Dick van Zuijlen moest er een scherpe lijn worden getrokken tussen de stenen (de locatie), de exploitant (die de organisatie runt) en de partijen die de zaal incidenteel huurt. ‘Paul is begonnen met het bouwen aan de organisatie vanuit een bouwkeet in de tuin van MOJO. Dat noemen ze nog eens pionieren. Ik ben geen micromanager dus het was belangrijk dat Paul zijn eigen ervaring kon inbrengen en zijn eigen organisatie kon opzetten. Hij moest alle ruimte krijgen om het te doen zoals hij zelf wou, en dat heeft hij ook gedaan. Paul heeft er een goed geoliede machine van gemaakt en Birgitte de Winter heeft dat destijds perfect overgenomen’, aldus Dick.

De zaal Heineken Music Hall werd geopend! Het eerste concert was van de Deftones. ‘Dan kan je eindelijk in real life zien of het werkt zoals je het samen hebt bedacht’. De avond verliep met vallen en opstaan. Vooral de garderobe aan het eind van de avond was veel van te leren. ‘Ik zie John nog staan op dranghekken om alles nog een beetje in goede banen te leiden’. Maar het hek was van de dam, het begin van een jubileum.

Eerste concert in de HMH: de Deftones in 2001, rechts zijn fans!

‘Toen ik kwam werken bij MOJO Concerts, ben ik maar begonnen met een spreadsheet voor de zaal. Het opsommen van inkomsten en uitgaven en vervolgens conclusies trekken of het allemaal wel logisch is’. De verwachtingen zijn allemaal overtroffen, het draaide veel beter dan gedacht. ‘Als je zulke plannen maakt, dan ben je toch voorzichtig. Je gaat hoger zitten in de kosten en lager in de inkomsten. Er was ook gelijk een hele goede zakelijke markt. Dat maakte het ook direct rendabel en geeft geruststelling’.

Als Dick zelf nog naar een concert zou gaan dan wordt het Tool of bijvoorbeeld Nick Cave. Toch was het naar een concert gaan in zijn rol destijds niet echt vermaak. ‘Je bent altijd aan het werk. Ik heb heel vroeger als vakantiebaantje gewerkt bij een banketbakkerij. Dan begin je ’s ochtends om 6 uur. De eigenaar was heel slim: de eerste dag zei hij “Je mag snoepen wat je wilt”. De ene dag maakte we speculaas en de andere dag roomsoezen. Dus die eerste weken ging je los, maar daarna als je dan ‘s ochtends om 6 uur binnen kwam werd je al misselijk van de lucht... Een beetje overdreven maar toch enigszins vergelijkbaar.'

Waar Dick het meeste trots op is? Hij kijkt naar het geheel. ‘De zaal heeft de gehele Nederlandse markt vergroot. MOJO en haar concertzalen hebben die business gestabiliseerd. Als de markt voor concerten zou moeten draaien op kleine schaal, dus een paar concerten per jaar, dan is het een soort Russische Roulette. Als je er een keer naast zit met een show die niet verkoopt, dan moet je vervolgens vier keer raak schieten wil je break-even draaien. Met het grotere aantal verschillende zalen is er veel meer spreiding en daardoor is de gehele business volwassen is geworden. Daar ben ik wel trots op. Het is ontstaan vanuit de passie en het ondernemerschap van muziekliefhebbers die heel veel risico hebben genomen en dat is langzamerhand tot een gigantisch bedrijf gegroeid’.


Volgende keer vertelt directeur Birgitte de Winter over 20 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live.
Heb je al een kijkje genomen in onze tour door 20 jaar HMH en AFAS Live?


Dick van Zuijlen, oud directeur MOJO, over de start van onze locatie