Klassiekers met Bob Dylan

Terug naar overzicht

Met een meer dan indrukwekkend repetoire, opgebouwd in zijn ruim 50-jarige carrière, toert Dylan nog steeds over de hele wereld. Ook bracht hij recent nog albums uit, waaronder 'Tempest' (2012), 'Shadows in the Night' (2015) en 'Fallen Angels' (2016). De legendarische singer-songwriter heeft onder andere meerdere Grammy Awards, een Academy Award en een Golden Globe Award ontvangen. Op 16, 17 en 18 april stond hij in AFAS Live.

'Bob Dylan doet al jaren precies waar hij zelf zin in heeft. Plotseling elektrisch gaan spelen, een countryplaat maken, zich bekeren tot het christendom, je weet het nooit met de beste man. De laatste jaren heeft hij zich, nota bene met een Nobelprijs voor de Literatuur op zak, ineens toegelegd op het coveren van Amerikaanse standards'.

'Ze staan er bijna pesterig, die drie microfoons in het midden van het podium. Want zodra Dylan opkomt en naast een piano aan de zijkant van het podium gaat staan, en zonder iets te zeggen aan Things Have Changed begint, is het duidelijk wat voor concert het gaat worden. Een concert van een enigmatisch songschrijver, z’n gezicht verstopt achter een flinke hoed, die in honderd minuten stoïcijns een nummer of twintig speelt voor een uitverkocht AFAS Live. Tot zover geen verrassingen - zo pakt Dylan het al jaren aan. De vraag die overblijft is: hoe goed is ‘ie vanavond?'

'Het zijn de momenten waarop Dylan zijn piano even achterwege laat en wél naar het midden van het podium loopt, die het prettigst om te horen zijn vanavond. De zanger croont zich op een aangename manier door een handvol covers, zoals Sinatra’s Melancholy Mood en All Or Nothing At All. Het is de nieuwe obsessie van Dylan: de man van de prijswinnende literatuur heeft zich de afgelopen jaren (onlangs verscheen nog de driedubbelaar Triplicate) volledig toegelegd op het maken van covers. En een schitterend Autumn Leaves laat horen dat Dylan ook echt iets aan die klassieke nummers heeft toe te voegen'. Lees de volledige recensie via OOR

Brit Floyd

Brit Floyd

The Waterboys