Directeur Rense van Kessel van Friendly Fire over de shows in HMH / AFAS Live | AFAS Live - english

Directeur Rense van Kessel van Friendly Fire over de shows in HMH / AFAS Live

18 March 2022

20 jaar Heineken Music Hall en AFAS Live! Zeker na een jaar waarin sectorbreed een groot rood kruis door de volledige programmering moest, kunnen en mogen we dit niet stilletjes aan ons voorbij laten gaan. Voor deze serie duiken we met verschillende coryfeeën de archieven in om terug te blikken op 2 decennia HMH/AFAS Live.

Als twaalfde in de reeks schuift Rense van Kessel bij ons aan, eigenaar en directeur van Friendly Fire.
‘We hebben jullie toen nog geprobeerd te overtuigen om de hele muur eruit te zagen om het mee naar ons kantoor te nemen’.

Na gedrieën bij het toenmalige The Alternative (tegenwoordig Double Vee, productiekantoor van Willen Venema gewerkt te hebben besloot Rense in 2008 om samen met kompanen Roel en Robert voor zichzelf te beginnen.
’Je bent 26 en je wilt wat’. Zie daar de ontstaansgeschiedenis van concert/festivalorganisator en management kantoor Friendly Fire in vogelvlucht. Ondertussen een serieus bedrijf met 23 medewerkers die, naast een fraaie stal artiesten, onder andere verantwoordelijk zijn voor niet meer uit de agenda weg te denken festivals als Best Kept Secret en Tuckerville.

Kensington op 20 februari 2015 op ons podium

In die beginjaren lag het helemaal niet zo voor de hand dat de veelal Nederlandse artiesten zomaar grotere zalen zoals de HMH/AFAS Live uitverkocht kregen. Toch komt er blijkbaar een punt dat je als boeker voor de keuze komt te staan om grotere shows te organiseren dan je misschien gewend bent. Vanaf dat moment is de samenwerking met AFAS Live een vrij kleine en logische stap. Zo is onze zaal een belangrijke schakel geweest in bijvoorbeeld de carrière van Kensington, een van de meest spraakmakende namen uit het rooster van Friendly Fire. Die avond in de HMH was hun eerste échte grote show, daarna zijn ze als band alleen maar gegroeid. Het is een opmaat geweest voor veel Nederlandse artiesten om ook zo’n stap te zetten. Uitzonderingen daargelaten, heerste in Nederland toch best lang de gedachte dat een zaal als AFAS Live een maatje te groot was.


Dat gezegd hebbende kan een muzikale carrière een behoorlijke vlucht nemen.
Denk bijvoorbeeld aan het kleine leger hip-hop artiesten wat een jaar of twaalf geleden opeens zo groeide dat zij een zaal als de HMH in een klap uitverkocht was. Dit was bij de oprichting van de vennue nog ondenkbaar. In het geval van Friendly Fire betekende dit dat slechts drie jaar na oprichting men al uit moest wijken naar onze venue voor een show van de rapper Wiz Khalifa.

Aan kostelijke anekdotes is er na al die jaren geen gebrek. Friendly Fire was bijvoorbeeld de organisator van Neonsplash, die krankzinnige avonden waar heel ons pand tot de nok was afgeplakt zodat het publiek al dansend lekker met felgekleurde verf kon gooien. Heel. Veel. Verf.

Lana del Rey op 29 mei 2013 in de HMH

En zo was er in 2013 de show van Lana del Rey die doodleuk een gedichtenbundel van Allen Ginsberg uit ging staan delen aan het publiek en na de show vanuit haar kleedkamerraam nog wat besloot te zwaaien naar, dacht ze, een ‘paar’ fans. Dat het vervolgens aan de achterzijde van ons pand compleet uit de hand liep kreeg ze waarschijnlijk niet helemaal mee. Of wat te denken van de comeback tournee van de voormalige wonderkinderen van de Britse indie-scene The Libertines. Het was niemand minder dan Britse rocker Peter Doherty zelf die in alle euforie besloot om de naam van hun band levensgroot op de muur van hun kleedkamer te kladden. Rense; ‘We hebben jullie toen nog geprobeerd te overtuigen om de hele muur eruit te zagen om het mee naar ons kantoor te nemen. Maar het was de volgende ochtend meteen overgeschilderd helaas’.

The Libertines op 2 oktober 2014 in de destijds nog Heineken Music Hall

Hoewel Friendly Fire vaak grote internationale acts wegzet, onderscheidt men zich volgens Rense vooral met een persoonlijke, en kleinschalige aanpak. ‘Met grotere buitenlandse artiesten wordt er vaak op voorhand al bepaald waar ze willen spelen, wat de ticketprijs moet zijn en nemen ze bijvoorbeeld hun eigen productie mee. Door vooral te werken met Nederlandse artiesten kunnen wij veel creatiever zijn’.

Op de vraag wat onze zaal nu precies maakt tot wat hij is antwoordt Rense dat het hem onder andere zit in de akoestiek en het feit dat AFAS Live, ondanks de fikse bezoekersaantallen, nog steeds relatief intiem aan blijft voelen. ‘Je kan de Black Box omtoveren tot wat je maar wilt, maar het blijft een club-vibe houden terwijl er 6.000 man in past. Ik blijf het, ook vanwege de ligging, een hele goede zaal vinden’.

De eerst volgende shows van Friendly Fire in AFAS Live meemaken? Dat kan! Op 12 april staat Khruangbin in onze zaal. Daaropvolgend Two Steps From Hell Live op 16 en 17 juni. Op 26 juni komt de psychedelische soulband Black Pumas naar AFAS Live, op 3 september komt Yade Lauren en op 24 november staat alt-J op ons podium. Zien we je daar? Check onze website voor meer info.

Volgende keer vertelt Hans van Avendonk over Fijnevent in AFAS Live.

Heb je al een kijkje genomen in onze tour door 20 jaar HMH en AFAS Live?